D09
Hej

En kille som installerade min pump i min djupborrade brunn noterade att mitt vattenfilter av märke Callidius har en historia bakom sig att gå sönder i behållaren som sväller / deformeras och spricker¨med härliga vattenskador som följd.

Tog kontakt med Callidius i Kållered som bekräftade detta och hänvisade till försäkringsbolaget.

När jag kom hem så kollade jag hur rakt filtret var med hjälp av en laser och noterade att filtret böjer sig upptill.

Nu vågar jag inte använda filtret pga risken att få en omfattande vattenskada, istället så blir det mycket järnhaltigt vatten som riskerar att missfärga sanitetsgods etc.

Finns det fler som råkat ut för detta och hur har ni gått till väga? Alt vilka lösningar har träffats?

Känner spontant att jag ska hållas skadelös då jag inte använt filtret på ett felaktigt sätt utan det beror på fel i konstruktionen.
 
D09
Lägger upp en bild på filtret, man ser något hur snett det är upptill om man jämnför med lasern.
 
  • DSC_0174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket märkligt uttalande från Callidius, har de levererat en produkt som är felkonstruerad får väl de se till att åtgärda själva.
 
D09
Tyvärr inget intresse från Callidus att åtgärda något på eget iniativ. )=

Räddningen kom istället från IF som styrde upp allt mot en självrisk... Var nära att kolla om möjligheten att byta leverantör på filter med tanke på produktansvar men har inte tiden med mig.. Nästa vecka har jag ett nytt filter installerat =D Tack IF för ett magsår mindre =D
 
Hur gammalt var filtret?
Edit: låter som att info saknas, varför skulle IF ex gå in? Jag har hört bra om callidius och är något förvånad över hanteringen.
 
Redigerat:
D09
inköpt 2007 men hann i prinip endast testa det innan min totalrenovering drog igång, sedan förvarat i garage rörmokaren fick avbryta installationen nu 2011 efter att vi mätte upp det med lasern.
 
Jösses. En fiiterkonstruktion som är 4år och måste bytas låter inget bra, hur tänkte callidius här??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.