Hej,

Vet att CAD program har varit uppe hur många gånger som helst men jag söker ett där man enkelt kan bygga väggar utifrån reglar. Jag har försökt göra regelkonstrultioner i Sketchup men det funkar inget bra. En gång i tiden satt jag i AutoCad men det tycker jag är lite för omständigt.

Finns det något bra program för vägg, golv konstruktioner?

/Martin
 
S
tyvärr kommer vissa reglar försvinna om du ej är väldigt nogrann när du ritar.
så sikta in di mera på färdig yta( så väggar får rätt bredd och sådant)
 
Men jag vill inte rita färdiga väggar överhuvudtaget, jag vill enbart rita hur reglarna skall sitta i väggar, tak, golv osv så jag kan planera in fönster, dörr osv
 
Det funkar utmärkt att rita reglar i Sketchup. (De försvinner inte.)

Vad är det du fått problem med?
 
Redigerat:
Jag är väl antagligen fördålig på det, men jag tycker det är mycket svårt att tex bara lägga dem på varandra.
 
S
och jag är väl bara kass på dom programmen. men har aldrig fått me alla regler på någon ritning på sketch up
 
Ja, givetvis måste man behärska programmet man använder.

Men om man nu ska lära sig använda för att sedan rita sin regelstomme i något program, så är Sketchup ett utmärkt val.

Om det däremot gäller att hitta ett program som man kan rita sin regelstomme i utan att först lära sig använda programmet, då har jag tyvärr inget råd att ge.
 
Om använder lite dyrare 3d cad program som exmpelvis solid Works/ edge pro e mfl. Så har det nånting som brukar gå under namnet weldments, egentligen är detta tänkt försvetsadekononer. exempelvis fackverk, dessa låter dig fört rita streck där du vill ha reglerna skall vara för att. sedan välja vilken dimension du vill ha på reglerna. Väldigt snabbt och smidigt. Det går att modellera varje regel som en solid, men detta är väldigt tidskrävande.
 
M
Visserligen gammal tråd, men men :) I Sketchup kan du markera ett objekt, hålla in shift och dra det (med flytta-verktyget) längs en axel medans du drar muspekaren till ett plan, kant eller hörn på annat objekt du vill låsa mot. Väldigt enkelt och smidigt!
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.