Hej!

Det strålande vädret idag har fått mig att stanna hemma från bygget, så jag tänkte ta dagen till vara med att börja sätta mig in lite mer i cad-världen. Jag skulle vilja kunna rita konstruktioner till trähus och ställer därför frågan om vilket program som lämpar sig bäst för detta?!

Jag såg att vår takstolsleverantör arbetade i ett program som heter Roofcon, vilket verkade smidigt, men jag vill ju ha ett för hela huset. Jag har sett att man kan få ut kap-listor och mängdningar från vissa arkitektritningar, men vet inte vilka program de använder.

Någon med lite erfarenhet som kan komma med något tips?
Vi pratar alltså inte sketch-up eller liknande utan ett riktigt program som säger till om konstruktionen inte är tillräcklig osv.

MVH
Totte
 
Jag tror att Roofcon/Trusscon klarar hela stommen, iaf. om masonite-reglar vet jag att dom klarar.
Men man ska ha en hel del kunskaper innan man kan hantera ett sånt program fullt ut...
-En konstruktör ritar nog upp ditt bygge snabbt i detta program, det kanske inte blir så dyrt?
Någon tusenlapp kan säkert räcka, då vet du att det är riktigt gjort..
 
En tusenlapp för att rita upp ett hus i ett beräkningsprogram? Jomentjena...
Jobbar själv som konstruktör, fast för mekanik och inte bygg. Enligt vår timdebitering skulle den där tusenlappen räcka till en knapp timme. (privatpersoner betalar moms).
Har förvisso ingen erfarenhet i hus-CADsystem men kan inte tänka mig att man hinner speciellt långt på en timme.
Det du hävdar är att en konstruktör då skulle klara rita av/beräkna 8 hus per arbetsdag? Låter klart osannolikt.
 
Det är klart osannolikt, jag ritar hus iof i A-Cad men som sagt 1000:- då får man dra, klippa och klistra lite i något gammalt jobb, och inte göra några detaljer över huvud taget.
Men det kan ju vara så att han bara ska skissa lite då vill man ju sitta hemma och göra det själv.
 
Hej igen. Vilken diskussion...
Jag kanske var oklar i vad jag ville få ut av det hela =)
Jag vill lära mig att rita (hus- mfl.)konstruktioner för mina egna projekt. Oftast blir grejerna bättre om man ritar lite på dem innan man börjar såga. Även om jag har kunskap att bygga ett hus utifrån en bygglovsritning, går det så mycket smidigare att jobba om man har färdiga k-ritningar i handen.

MEN...
Med handen på hjärtat, lär jag inte dra och köpa en licens bara för att jag vill prova lite. Jag vill se om jag får kläm på det hela och om jag någon gång kommer använda programmet i kommersiellt syfte, betalar jag för det då.

Jag är alltså inte random svensson som vill bygga sig ett hus utan en snickare med hyfsat bra koll samt med god datorvana och formgivarbakgrund.

Så, nu vet ni nog vad jag vill få ut av det.

Har inte sett trusscon, men är det något ni skulle föredra framför t.ex. autocad?
I den grafiska världen finns det en massa substitut för Adobe Photoshop. Dessa är säkert bra, men eftersom branschens standard är photoshop har det med åren blivit absolut bäst. Så, vilket är cad-världens motsvarighet?
 
Tog en titt på trusscon/roofcon. Enligt deras hemsida konstruerar man endast tak med deras program?!
 
Archicad is the shit,
Det gör allt som du önskade med ritningar energiberäkningar, ja you name it.

Har jag inte helt fel är väl både truss och roofcon för tak och bjälklag.
 
hmm...
Jag som precis installerat a-cad...
Någon som röstar mot archicad och för något annat?

// Totte
 
AutoCad är väl inget system för husritande? Det är väl mest inriktat på mekanikkonstruktion och dessutom ett rätt dåligt sådant program. För 15år sedan var AutoCad störst, men idag toppar SolidWorks, Pro-E, Catia och kanske NX
 
Jo tydligen, läste lite om det. My bad.
 
Du kan få AutoCAD och dess derivat gratis från Autodesk, tidsbegränsat till 30 dagar. Å andra sidan tror jag att du kör fast ganska omgående. Istället för att bli frustrerad, ladda hem SketchUp. Ända nackdelen (för ett gratisprogram) med SketchUp är uppenbara brister i hantering av lager (layers).
ArchiCAD lämpar sig inte speciellt bra till att rita konstruktionsdetaljer med. Dessutom kostar det flera tiotusentals kronor.
Tycker du att SketchUp inte täcker dina behov finns utmärkta alternativ till AutoCAD, som ProgeCAD och TurboCAD. ProgeCAD jobbar med DWG (native) och kostar bara 292 euro.
 
Mina 2 cents,

Industritillverkning av element: få varianter, mycket upprepningar, maskinstyrning mm
DDS

Special:
Roofcon, Trusscon mfl gör sin avgränsade uppgift oftast väldigt bra.

Do-it-all (bulkmodellerare som fixar 2D och 3D):
ArchiCAD funkar ypperligt (=lika bra/dåligt som acad) för att rita! konstruktionsdetaljer i 2D men inte att modellera dem (går helt enkelt snabbare att 2D-rita smådelar a la acad). Programmet funkar som swiss-army knife och perfekt om man vill göra allt. Revit och Microstation funkar enligt samma princip men kostar mycket mer. Dessa program kan om man är envis modellera allt men det blir en Pyrrhusseger och det är inte kommersiellt gångbart.

Det var modelleringen det...
För konstruktionsanalys (som du verkar vilja göra) tankar man normalt ut modellen till ett separat analysprogram. Jag är mkt intresserad om det finns integrerade system för bygg dock...har inte riktigt hunnit kolla upp det.

Det finns inget superprogram för allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.