Hej!

Jag har funderat på att byta ut gammal trall och även då bygga ut altanen lite till.
Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på😊
Har inte någon koll exakt på hur det ser ut under den befintliga men min störta fråga är måste man gräva ut gräset och grusa under eller går det lägga ut duk på gräset sen ställa reglarna på plattor direkt på det?

Mvh Patric
 
Bäst är alltid att ta bort det som kan "multna" men det går alldeles utmärkt att skippa grus och duk, se bara till att slå trallen tätt för att minimera ljusinsläpp så att det inte gror i onödan, man vill kanske inte ha gräs som kittlar mellan tårna på däcket! Att ställa reglar på plattor går men det är bättre att borra ner gjutrör i marknivå fylla dem och sätta reglarna/bjälklaget dikt an i marknivå, då reser sig inte altanen som det kan göra om man har plattor eller färdiga element som man gräver ner, gjuta plint i rör är alltid det bästa sättet!
 
Okej tänkte lägga ut duk under lättar antar jag för slippa det onödiga gräset att komma upp om man inte gräver något?
Hur gör man för att borra ner dem? kanske är en dum fråga men är lite nybörjare med hus då vi haft huset bara i 1,5 år.
 
Jag gjorde en lite snabb skiss så ni förstår lite hur jag har tänkt mig �� 20160311_190024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man använder en jordborr, antingen gör man den själv eller köper en, den ser ut som en enskärig isborr, eller så gräver man med en stolpspade, en smalare mera välvd spade, ser ut som ett halvt rör!
 
jag tänker mig liksom om man fäster det runt i huset och man lägger plattor på marken så det blir rätt höjd överallt o så kan det röra si så mkt att det märks då ller på vilket sätt menar du att det reser sig upp?
 
även om folk har åsikter om planlösningen är det välkommet tänkte om ni tror det kommer se konstigt med olika längd ut på kanterna ?
 
Om man lägger ut ett bärande lag av bjälkar eller reglar direkt på sten av något slag så kommer marken, ytan och några decimeter ner att vid tjäle resa sig, när sedan tjälen försvinner så har ibland/ofta markens sammansättning ändrat på sig, det kan på en vinter bli att skilja sig flera centimeter ibland decimeter per år i ytan som stenarna ligger på. Det enda säkra sättet att minimera risken att få tjälskjutningar/förflyttning av en altan/utbyggnad eller vilken konstruktion som helst är att gräva ner ordentligt, dränera, fylla med rätt bärlager och toppa med rätt fraktion, då går det att lägga direkt mot mark utan att sätta plintar. Att sätta plint är oftast mindre tidskrävande och mera kostnadseffektivt än att göra ett stort schaktnings arbete!
Det går utmärkt att göra som du skrev men det kommer att resa sig och sjunka på vissa ställen i ytterkanterna, för att minimera risken med att det "skjuter" reglarna så är det bättre att ha få anliggningspunkter i ytterkanterna och ingen bärlina samt att man då måste gå upp rejält i bjälkdimensionen för att motverka svikt i däcket! Själv har jag över 60 kvm altandäck och endast plintar med 3 meters mellanrum, då har jag använt mig av 295mm tryckta bjälkar som är avsedda att ligga mot mark!
Och som svar på din fråga om det blir bra att inte centrera altanen, ja det går alldeles utmärkt, det är ofta snyggare rent estetiskt att inte ha allt på ett hus exakt i samma plan eller höjd, då ligger det lite mera tanke bakom det hela!
 
Tack så jätte mkt för svaren. Nu har jag allt lite bättre koll och det får bli att köra på plintar lika bra göra ordentligt.
Okej det låter ju bra att det funkar så med får hoppas det inte händer några andra saker så får det bli altan i sommar kan slänga upp lite bilder här under tidens gång .
 
Hur ska jag lägga upp bärlinorna och golv reglar? Sätter jag bärlinorna runt på huset? Och ytter kant? Ska det vara någon mellan husdelarna med? Vart är bästa platserna att sätta ut plintar? Och hur många kan man behöva.
Kanske är trög men skulle jätte gärna få lite hjälp om det är någon som kan svara mig😀
Mvh
1458217154566-603596248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänker det streckade är bärlinorna plus ytterkant . Och sträcken är golvreglarn. Räcker det med dem bärlinorna?vart sätter jag planerna isf ?
1458217765856-1524619512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ladda ner appen "lathunden" från svenskt trä. Där kan du ange spännvidder och få lämpliga dimensioner för dina bärlinor och bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.