Hej,

Vad säger folk om att använda c4 corrseal för regelverket till en altan? Vi pratar större skruv att dra i ändträt för att hålla ihop regelverket.

Blir nog A2 rostfritt för trallen sen
 
K
Det går bra. Men skruva in i ändträ? Nä det håller sämre
 
Hur sätter du reglar? Vinkeljärn?
 
Balksko
 
Jo, men på yttersidan så är det ju inte reglarna som ska ”ligga i” den tvärgående ytterregeln utan tvärtom, då finns det väl inget syfte med balksko? Reglarna är plingade och så går det en tvärgående regel på yttersidan som är dragen i reglarna genom deras ändträ…
 
H hassl skrev:
Hej,

Vad säger folk om att använda c4 corrseal för regelverket till en altan? Vi pratar större skruv att dra i ändträt för att hålla ihop regelverket.

Blir nog A2 rostfritt för trallen sen
Om det är tryckat regelvirke så skulle jag använda rf skruv. Jag har väldigt dålig erfarenhet av C4-skruv, dvs ej rostfri skruv som ändå är C4-klassad, ihop med tryckt virke. Skruvar kan rosta sönder helt bara på några år.
 
K
H hassl skrev:
Hur sätter du reglar? Vinkeljärn?
Balkskor med ankarskruv. Annars skråskruvning. Är det bara för yttersta kjolen eller liknande funkar det i ändträ, men generellt så fäster all form av skruv och spik mycket sämre i ändträ jämfört med flatsida eller kant.
 
Köper det, men det primära syftet med den här regeln är
Väl att hålla ihop reglarna innan gjutning av plintar, egentligen
 
K
H hassl skrev:
Köper det, men det primära syftet med den här regeln är
Väl att hålla ihop reglarna innan gjutning av plintar, egentligen
Skråskruvning?
 
Går bra att skruva i ändträ på regelverket när det sen ska kläs med nått, i detta fall trall.
Jucka med balkskor och vinkar är bara massa onödigt jobb och extra pengar.

Om det finns varmgalvade skruv, skulle jag använda det (vet inte bokstavsklassningen på dessa)
Rostfritt är överkurs på det grova.
Skulle jag själv bygga en ny altan idag efter många års erfarenhet av olika infästningspåhitt, skulle jag spika ihop den helt med galvad spik, för det håller längst.
 
Jag har en brygga i Östersjön. Skruvade allt med a4, men efter reparation av isskador har jag ibland med brist på a4 kört essve. Visar sig funka precis lika bra för mig, och då pratar vi åratal.

elfözinkade byggbeslag håller bara några år, så jag kör varmgalvat L-stång som jag kapar och borrar hål i. Dras med varmgalvade frallor.

Men mina altaner kör jag vanliga byggbeslag på, och dom verkar ha samma livslängd som trallen.
 
Var det inte essve som menade på att deras c4 trallskruv var tvungen att ha tak över?
 
Pondusskruv ersätter beslag i många fall. Kanske kan vara ett alternativ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.