Hej,

Jag håller på att planera ett garagebygge och har förstått att det inte ska vara några problem att använda 45x120 till stommen (ger bra möjlighet till isolering,120+45). Bredden blir 4,8 meter och längden 9 meter med sadeltak på 27 grader.
Frågan är om det är okej ur ett hållfasthetsperspektiv att använda kortrelgel 45x120x2500 c14 istället för tex. 45x120 c24 som sedan måste kapas minst en gång.
Det skulle bli någon tusenlapp dyrare men spara några timmars jobb. Totalt blir det ca 50 reglar (25 till 50 kapningar).

Några tankar eller erfarenheter kring detta?
 
Det är helt OK att använda C 14 virke till stående reglar i en vägg. Stagar du dem på halva höjden med kortlingar klarar en sådan regel ca 16 kN (1,6 ton) i centrisk last. Till bjälkar, takstolar mm bör man alltid välja C 24 virke där betyder skillnaden mycket mer.
 
Förstår inte riktigt hur det kan spara några timmars jobb? Själv renkapar jag alltid reglar och jag skulle inte lita på att de är exakt 2500mm.

Erfarenhetsmässigt så sparar man mest tid på att jobba med raka reglar när man reglar väggstommar. Är reglarna skruvade blir det alltid mycket knöligare att få en plan och rak vägg. C24 reglar brukar vara lite bättre i detta avseende än C14.

Hållfasthetsmässigt håller jag med ovanstående helt och hållet. Det räcker och blir över med C14 också.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Förstår inte riktigt hur det kan spara några timmars jobb? Själv renkapar jag alltid reglar och jag skulle inte lita på att de är exakt 2500mm.

Erfarenhetsmässigt så sparar man mest tid på att jobba med raka reglar när man reglar väggstommar. Är reglarna skruvade blir det alltid mycket knöligare att få en plan och rak vägg. C24 reglar brukar vara lite bättre i detta avseende än C14.

Hållfasthetsmässigt håller jag med ovanstående helt och hållet. Det räcker och blir över med C14 också.
Om man ändå måste renkapa så sparar man såklart ingen tid. Det kanske är jag som tänker helt fel.
En annan tanke jag hade var att kortregeln på 2500 mm ger minst spill. Kapar man en 4800 mm på hälften får jag inget spill men 100 mm lägre takhöjd. Väljer man en ännu längre regel blir det massa spill om jag inte bygger ett högre garage, vilket kommunen kan ha lite att säga om.
 
E earlo skrev:
Om man ändå måste renkapa så sparar man såklart ingen tid. Det kanske är jag som tänker helt fel.
En annan tanke jag hade var att kortregeln på 2500 mm ger minst spill. Kapar man en 4800 mm på hälften får jag inget spill men 100 mm lägre takhöjd. Väljer man en ännu längre regel blir det massa spill om jag inte bygger ett högre garage, vilket kommunen kan ha lite att säga om.
En kapsåg på ställning och en lista med alla längder du behöver så sågar du till det där på nolltid.

Skall reglarna vara exakt 2500 hade jag köpt 5400 reglar och fått ut 2 på varje. Lite spill blir det ju, men det är försumbart nästan.
 
Mycket hänger på virkeshandlaren och dennes sortering. Behöver man 2,5 m längder ska virket helst ligga på 5,1 m. Det är en viktig del av planeringen att räkna ut hur mycket material och vilka dimensioner man behöver. C 24 virket är taget ur bättre sortering, vilket framför allt innebär mindre mängd kvistar. C 14 på kortlängder kan vara dyrare än C 24 på normala längder. För en regelstomme till ett garage är det ingen stor fråga.
 
E earlo skrev:
Hej,

Jag håller på att planera ett garagebygge och har förstått att det inte ska vara några problem att använda 45x120 till stommen (ger bra möjlighet till isolering,120+45). Bredden blir 4,8 meter och längden 9 meter med sadeltak på 27 grader.
Frågan är om det är okej ur ett hållfasthetsperspektiv att använda kortrelgel 45x120x2500 c14 istället för tex. 45x120 c24 som sedan måste kapas minst en gång.
Det skulle bli någon tusenlapp dyrare men spara några timmars jobb. Totalt blir det ca 50 reglar (25 till 50 kapningar).

Några tankar eller erfarenheter kring detta?
Jag bygger garage nu och använde 45x145 regel samt 45x45 i väggarna
 
P Putte 9497 skrev:
Jag bygger garage nu och använde 45x145 regel samt 45x45 i väggarna
Men då utgår du väl i första hand från mängden isolering som ska få plats.
 
J justusandersson skrev:
Men då utgår du väl i första hand från mängden isolering som ska få plats.
Jag ska värma garaget med lvp och vill ha ordentligt isolerat. Men jag ville inte bygga klenare än 45x145. Dessutom var det en rekommendation från takstolstillverkaren
 
Takets spännvidd liksom ortens snözon har självklart stor betydelse. Dubbelgarage i Norrland ger andra förutsättningar. För ett enbilsgarage i södra Sverige räcker det med klenare virke.
 
Mitt garage är byggt i Örebro
 
En fördel med 45x145 virke är att det tål en större last utan kortlingar. Kortlingarna fungerar som stagning i virkets veka riktning. Ju mindre dimension man jobbar med, desta mer måste man tänka på stagning i sidled.
 
E earlo skrev:
Hej,

Jag håller på att planera ett garagebygge och har förstått att det inte ska vara några problem att använda 45x120 till stommen (ger bra möjlighet till isolering,120+45). Bredden blir 4,8 meter och längden 9 meter med sadeltak på 27 grader.
Frågan är om det är okej ur ett hållfasthetsperspektiv att använda kortrelgel 45x120x2500 c14 istället för tex. 45x120 c24 som sedan måste kapas minst en gång.
Det skulle bli någon tusenlapp dyrare men spara några timmars jobb. Totalt blir det ca 50 reglar (25 till 50 kapningar).

Några tankar eller erfarenheter kring detta?
Sparar tid.... Ja det är hur du ser på det. Jag hade nog använd mig av iallafall 170 x 45, för att gradera sig, med eventuella snörisker. Bor själv i Skåne, med det resonemanget. Sidan tycker jag personligen att det är dumt att pruta på en takkonstruktion. Matrialet man får i kortreglarna, är oftast av sämre kvalite, de bättre ämnena ligger just i full längder.
Men då blir det bökikare med transporten. Men detta är mina åsikterer, finns säkert en del som inte alls är av denna uppfattning.
Lycka till!
 
Själv byggde jag min dubbelcarport med 220 x 90 som balkar. Med 170x 45 som takstolar. Men så är bygget 25x8m i yta.
 
Men alltså man kan bygga ett rätt rejält garage. Eller boningshus för den delen, med 95x45 i väggarna. Normalt har man spikreglar på utsidan och skivmaterial på insidan. Ibland även liggande 45x45. Allt detta stagar upp mot knäckning i veka ledden.

Väggreglarnas dimension styrs normalt alltså inte av hållfasthet utan av mängden isolering man vill få in.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.