Hej!
I kölvattnet efter Raspberry Pi så har det ju, som ni alla vet, kommit massor av spännande enkortsdatorer.

Har testat en hel del av dem och vill speciellt tipsa om C.H.I.P. som jag förälskat mig lite extra i.

C.H.I.P, som är ungefär hälften så stor som en RPi, har som standard:

- WiFi
- Bluetooth 4.0
- 1 GHz CPU
- 4 GB Flash
- 512 MB Ram
- Massor av GPIO
- Full Linux

Och allt detta till det fantastiska priset av 9 dollar. Helt otroligt!!!!

Jag har använt C.H.I.P för lite mer avancerade multisensorer i mitt hemautomationssystem. Bl.a övervakning av kylen och frysens dörrar och temperaturer. Men det finns naturligtvis mängder av andra användningsområden.

Mer info hittar ni här: https://getchip.com/pages/chip
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
gol skrev:
Hej!
I kölvattnet efter Raspberry Pi så har det ju, som ni alla vet, kommit massor av spännande enkortsdatorer.

Har testat en hel del av dem och vill speciellt tipsa om C.H.I.P. som jag förälskat mig lite extra i.

C.H.I.P, som är ungefär hälften så stor som en RPi, har som standard:

- WiFi
- Bluetooth 4.0
- 1 GHz CPU
- 4 GB Flash
- 512 MB Ram
- Massor av GPIO
- Full Linux

Och allt detta till det fantastiska priset av 9 dollar. Helt otroligt!!!!

Jag har använt C.H.I.P för lite mer avancerade multisensorer i mitt hemautomationssystem. Bl.a övervakning av kylen och frysens dörrar och temperaturer. Men det finns naturligtvis mängder av andra användningsområden.

Mer info hittar ni här: [länk]
Haft den länge? Jag beställde ett par för rätt länge sedan men har inte fått dem än.
Verkar onekligen rätt kul. Fast för enklare tillämpningar duger ESP2866 bra, Wemos D1 mini kostar bara $4 och duger för enklare uppgifter som larm och mätningar etc. Finns ju ännu billigare varianter. Behöver jag något mer avancerat kör jag det på linuxservern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.