Dimmern till spotlightsen i badrummet fastnar ofta, ibland går spottarna inte att tända alls. Dimmern är gammal och går inte att få tag på ny, men jag hittade en exakt likadan på Tradera som jag budade hem. Med ”nya” dimmern funkar det att tända/släcka men nu brummar det högt från alla spottar istället…

Vad kan det bero på? Dimrarna har exakt samma modellbeteckning (Schneider LTD450 RC/RL)och de är kopplade på samma sätt.
Elektrisk transformator, Schneider Electric, 350W, dimmer-kompatibel, installationskomponent, träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick med några andra modeller på köpet, vågar jag prova med någon av dem och kan de funka bättre?
Schneider Electric dimmermekanism för belysning, metallplåt med koppar, reglage och el-specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk dimmerkomponent från Schneider Electric på träbakgrund; reglage och terminaler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gratulera, du är nu med i gänget som erfarit att den gamla dimmertekniken med att klippa bort en bit av sinuskurvan på 230 V-spänningen fungerar dåligt med dagens moderna ljuskällor.

Vi får börja med ljuskällorna. Är det halogen du har med en elektroniskt drivdon gömt någonstans? Du säger att spottarna i sig surrar? Det kan inte vara ett gömt drivdon bakom en spott som du hör?

Även om det vore LED så är det en "RC-dimmer" du ska ha, på papperet, en "bakkantsdimmer" eller "transistordimmer" avsedd för elektroniska laster. Och det har du. LTD450 är tydligen en universaldimmer som själv känner av lasten eftersom jag inte ser någon omkopplare för att ställa om den i RC eller RL-läge. Detta kan klicka.

Dina andra två dimmers är rena RC-dimmers och ska på papperet fungera.

Men verkligheten kan som sagt vara en helt annan, och det finns ingen universell lösning, alltså på att hitta en dimmer som fungerar. Det går inte att utläsa på papperet. Man måste i så fall helt byta dimmerteknik.

Så du får prova dina andra två. Du behöver lite tur.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Om jag kommer ihåg rätt så kommer brummet och surret av vibrationer i de ihoppressade plåtarna transformatorkärnor består av så det är nog i drivdonen som Bo säger.

Vad är det för typ av downlights du har och hur många? Spec på dessa och driver? Det är ju ganska viktig information som saknas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gratulera, du är nu med i gänget som erfarit att den gamla dimmertekniken med att klippa bort en bit av sinuskurvan på 230 V-spänningen fungerar dåligt med dagens moderna ljuskällor.

Vi får börja med ljuskällorna. Är det halogen du har med en elektroniskt drivdon gömt någonstans? Du säger att spottarna i sig surrar? Det kan inte vara ett gömt drivdon bakom en spott som du hör?

Även om det vore LED så är det en "RC-dimmer" du ska ha, på papperet, en "bakkantsdimmer" eller "transistordimmer" avsedd för elektroniska laster. Och det har du. LTD450 är tydligen en universaldimmer som själv känner av lasten eftersom jag inte ser någon omkopplare för att ställa om den i RC eller RL-läge. Detta kan klicka.

Dina andra två dimmers är rena RC-dimmers och ska på papperet fungera.

Men verkligheten kan som sagt vara en helt annan, och det finns ingen universell lösning, alltså på att hitta en dimmer som fungerar. Det går inte att utläsa på papperet. Man måste i så fall helt byta dimmerteknik.

Så du får prova dina andra två. Du behöver lite tur.
Tackar för gratulationerna 🙂 Jag har hört att det kan bli problem med gamla dimmers och ledlampor (som jag har), men jag trodde denna dimmer skulle funka eftersom den gamla gjorde det. Men nu har jag fått en förklaring, tackar för det. Jag ska testa de två andra och hålla tummarna.
 
Uppföljning: ATD630 fixade biffen, får väl köpa en lott.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.