Låset på elskåpet hade blivit alldeles rostigt så jag köpte ett nytt. Jag googlade efter lås till proppskop och hittade ett. Men det nya är lite annorlunda än det gamla.

Det gamla var nästa runt, med en platt sida. Det nya är åttakantigt. Det gör att det inte passar perfekt i hålet, men om jag spänner åt muttern så sitter det fast ändå.

Det gamla låset sög fast dörren mer ju mer jag snurrade. Det nya låset funkar som ett helt vanligt lås, med ett låst läge och ett öppet läge. Luckan går att stänga, men om jag petar på den så skramlar den lite. Dörren sitter alltså inte helt tätt mot gummilisten som den gjorde med det tidigare låset.

Går det bra att fortsätta använda det nya låset eller borde jag köpa en annan modell, vilken då i så fall? Jag har bifogat bilder på det gamla och nya låset.
 
  • Rostigt runt lås med platt sida och angränsande åttakantig mutter monterat på en brun elskåpsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat åttakantigt lås i elskåp med synlig rost och ej perfekt passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

tommib
Du kan använda det nya låset. Om du tröttnar på att dörren skramlar kan du sätta dit en bit gummilist.

Du bör iofs kolla upp att det inte är så glappt att det riskerar att rinna in vatten. Det borde egentligen inte vara ett problem med ett vettigt fasadskåp men det är onödigt.
 
tommib tommib skrev:
Du kan använda det nya låset. Om du tröttnar på att dörren skramlar kan du sätta dit en bit gummilist.

Du bör iofs kolla upp att det inte är så glappt att det riskerar att rinna in vatten. Det borde egentligen inte vara ett problem med ett vettigt fasadskåp men det är onödigt.
Tack för hjälpen! Jag kanske lägger dit en tjockare gummilist än den som är för att vara på den säkra sidan.
 
Du kan vända på bläcket eller platta ut det om vända blir för tight.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag hade vänt på bladet och testat om blir noll glapp. Gamla bladet var lite sned så det "sugs" in när man låser.
 
Bocka blecket så är problemet löst
 
tommib
Njaeh....

Jag tror att det var så att gamla bladet hade ett gängat hål och satt på en gängad tapp. När TS skruvade flera varv så flyttade sig blecket och drog fast dörren.

Man kan absolut lösa det genom att anpassa det nya blecket också, på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
köpthusvadnu
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Njaeh....

Jag tror att det var så att gamla bladet hade ett gängat hål och satt på en gängad tapp. När TS skruvade flera varv så flyttade sig blecket och drog fast dörren.

Man kan absolut lösa det genom att anpassa det nya blecket också, på ett eller annat sätt.
Det är bara att avfetta och sen smörja upp det gamla låset så går det säkert i många år till.
 
Jag ser ingen rost på det gamla låset, däremot lite korrosion. Biltema PTFE-spray och universalfett löser de flesta problem.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser ingen rost på det gamla låset, däremot lite korrosion. Biltema PTFE-spray och universalfett löser de flesta problem.
E El-Löken66 skrev:
Det är bara att avfetta och sen smörja upp det gamla låset så går det säkert i många år till.
Triangeln på utsidan hade rostat och gått sönder. Av ursprungliga 3 piggar fanns bara 1 kvar. Jag hade kanske kunnat köpa en reservdel, men jag visste inte vad som fanns så nu blev det ett nytt lås istället. Jag tackar ändå för de välmenande tipsen!
 
E
K köpthusvadnu skrev:
Triangeln på utsidan hade rostat och gått sönder. Av ursprungliga 3 piggar fanns bara 1 kvar. Jag hade kanske kunnat köpa en reservdel, men jag visste inte vad som fanns så nu blev det ett nytt lås istället. Jag tackar ändå för de välmenande tipsen!
Då hoppas jag du investerat i en riktig skåp nyckel nu.
 
E El-Löken66 skrev:
Då hoppas jag du investerat i en riktig skåp nyckel nu.
Det har jag. Jag köpte en tillsammans med det nya låset.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.