Blev trött på att skrapa gammal färg så jag rev ned och satte upp ny fjällpanel.
Bör jag vänta någon viss tid innan jag lägger på grundfärg och därefter Alcro bestå?
Detta med tanke på ev fuktighet i träet.
Det har nu gått drygt en vecka, räcker det?
Har dessvärre ingen fuktmätare.
 
Mikael_L
Ska du måla med slamfärg, typ falu rödfärg är det bara bra att vänta, du kan t.o.m med fördel vänta till nästa vår/försommar. Så får slamfärgen bättre grepp då fibrerna har rest sig lite under vintern samt att målarvädret är mycket bättre än nu. rH i luften är ju trevligt lågt i Maj-juni = mindre mögelrisk.

Ska du måla med moderna färgsystem (vilket alcro bestå är, väl) så tror jag, med betoning på tror, att du bör måla relativt snabbt. Ju senare det blir mot hösten nu desto sämre målarbetingelser, fukt och kyla.

Var ditt virke brädgårdstorrt när det spikades upp, dvs inte blivit utsatt för regn så tror jag inte det blir något speciellt mycket torrare den här tiden på året. Om du har tur med en veckas strålande sol, riktigt varmt och inte en antydan till regn kanske det torkar lite mer. Men annars är just nu väderläget så att vi har typ 100% rH typ 12 timmar/dygn, dvs varje natt och under morgontimmarna.
 
Ang fuktighet. Bestå är en alkrylat färg. Är akrylat lika känsliga som oljefärger och luftfuktighet? Jag kan inte hitta någon information om det.
 
Enligt färgfabrikanten så skall rH inte vara mer än 18% i virket. Huruvida det är så vet jag inte. Virket inhandlades på Byggmax för 10 dagar sedan. Förmodligen ganska hög omsättning på virket=relativt nysågat.
Luftfuktigheten är väl som högst dessa tider av året så det är väl inte mycket att göra åt, att vänta till nästa vår med att måla är inget alternativ.
Att solen skulle torka upp är väl en halvsanning, ju varmare det blir, desto mer vatten kan luften binda.
 
Du kommer aldrig kunna följa anvisningarna till punkt och pricka. Då får du stå inomhus i klimatkontrollerat utrymme...... Måla så fort du kan och undvik regn (skydda med press vid behov).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.