I garaget har jag två lysrörsarmaturer med 2 T8 / armatur. Köpte 4 LED lysrör Biltema. Såg ju så lätt ut, dra säkring, ut med det gamla in med det nya. Jo det funkade i ca 1 timma därefter ingenting men säkringen är hel och eluttaget på samma kabel visar 230 V men i kabel till armaturerna är det nu bara 140 V ! Hur är det ens möjligt?
Någon elkunnig som kan hjälpa mig?
 
Är rören seriekopplade eller parallellkopplade?
Bytte du ut glimtändarna till medföljande specialare?
Tog du bort drosseln?

Vid seriekopplade rör så måste rören kopplas om.

Bilder på armaturen (innanmätet) underlättar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är rören seriekopplade eller parallellkopplade?
Bytte du ut glimtändarna till medföljande specialare?
Tog du bort drosseln?

Vid seriekopplade rör så måste rören kopplas om.

Bilder på armaturen (innanmätet) underlättar.
Det har ju fungerat i en timme så det är inte fel på serie/parallellkoppling.


MEN är det 230 i uttaget men 140 i ”kabeln” så är det avbrott i kabeln / stickproppen.
Det blir 140 volt på grund att det läcker förbi lite elektroner och LED rören drar ingen ström vid så låg spänning och ett känsligt mätinstrument mäter då en spänning.

Börja leta fel i kabeln.

Protte
 
Tack båda för svar. Vad är drossel? Förmodligen enklast att dra ny kabel, men osannolik timing.
 
Kanske börja med att kolla så inte strömbrytaren gått sönder? Eller om de tänds via rörelsevakt kan belastningen blivit för låg om det är en enklare rörelsevakt utan egen nolla.
 
Drossel är den ”järnklump”/spole som sitter i serie med lysrör(et/en),
Drossel till lysrör, en vit rektangulär spole med etiketter och anslutningsportar, isolerad på ljus bakgrund.

Elektriska scheman som visar traditionellt seriekopplad lysrörsarmatur med drossel och anpassning för LED-lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha läst ditt första inlägg igen så håller jag med @prototypen & @Andreas La Motte att felet bör ligga innan armaturerna.
 
Hej
Man lär sig något nytt varje dag.
 
Sorry Andreas såg ditt svar nu, ska undersöka även strömbrytaren. Har ingen rörelsevakt
 
Exakt hur mätte du 140V?

Mät mot jord för trovärdigt resultat.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ok tack ska testa när jag är hemma igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.