Hej,

Jag har bilat upp mitt källargolv där avloppet låg och lagt ner nya fräscha plaströr. Huset är byggt 1944. Källargolvet är gjutet utan armeringsjärn.

Min undran gäller: vad fyller jag igen hålet med?
- nån form av makadam i botten? någon speciell storlek?
- måste makadamen täcka avloppsrören eller gör det något om delar av avloppsröret hamnar i cementen?
- hur tjockt lager cement måste jag ha? nån speciell cement?
- måste cementen vibreras?
- måste jag ha armeringsjärn (iom att det saknas i övrigt)
- måste jag lägga någon form av tätskickt vid golvbrunnarna i en sådan här konstruktion?

Totalt rör det sig om ca 10 löpmeter som varierar mellan 50 och 100 cm i bredd.

Ovanpå det färdiga källargolvet planerar jag att lägga klinkers. Det är möjligt att det blir flytspackel också men inte säker på om jag skall "kosta på" rummet det.
 
Mitt källargolv ser ut precis som ditt! Har ett 30-tals hus med betonggolv utan armering.
Jag har också bilat upp för nya avloppsledningar till en duschplats. Bara torr sand under golvet. Tänkte lägga rören helt nere i sanden om möjligt. Golvbrunnen måste naturligtvis kringgjutas för att få stabilitet. Kan nog vara bra att runt brunnen ha ett tätskikt också. Vanlig finbetong borde kunna användas överallt utan armering.
Sedan på med klinkers.
 
För att slippa bära så mycket betong kan du blanda finbetongen med Leca som utfyllnad. Överst bör du ha ren betong såklart. Klinkersen får du vänta med nån månad om du använder betong.
 
Se till så att det finns ett dräneringslager under betongen. I min gamla källare var det sten unger hela golvet utom där de en gång i tiden hade lagt avloppet, där var det lera upp till betongen. Detta medförde fuktgenomträngning samt att jag startade projektet sänka golvnivån ca 20 cm;-)
 
Har också ett liknande projekt..... och funderar också över armeringen. Behövs det?
 
Ska precis gjuta mitt källargolv. Mina bilder på hur jag har gjort kommer att visas här på forumet senare, just nu så finns de på www.minhembio.com/jcoboy under fliken relaxen. Hoppas de kan vara till hjälp.
 
Har bytt avlopp och ska gjuta till helgen.
Jag har gjort följande:
1: Grävt ur ca 40 cm och fyllt på med 30 cm singel, toppen på nya avloppen är synligt.
2: Slagit i expandespik ca var 30 cm i plattan för bättre fäste för betongen.
3: Sedan kommer jag lägga armeringsnät i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.