Hej!

Jag har bilat upp en del av golvet i källaren och bytt ut en del av avloppet, inkl. en gigantisk golvbrunn I gjutjärn.
Projektet har legat vilandes under vintern, men nu är det snart semester och jag måste börja förbereda mig kunskapsmässigt inför kommande arbete.
Uppbrutet betonggolv i källare med nyinstallerat avloppsrör och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur får jag det tätt runt golvbrunnen när jag gjuter?
Kommer jag behöva flytspackla för att få det tätt?
Skulle helst slippa flyta, för då måste jag flyta hela rummet om jag förstått rätt och golvbrunnen kommer sällan, om någonsin användas. Den sitter i tvättstugan, men utloppet från tvättmaskinen kopplar jag direkt på röret. Finns en dusch där, men den används inte. Kanske kommer användas till hundarna någon enstaka gång. Funderar dock på att ta bort den helt och hållet. Så golvbrunnen är egentligen bara där som en extra säkerhet utifall det skulle springa läck någonstans.

Ska köpa 8-16 makadam och fylla upp med, eller rekommenderar ni något annat?
Plattan är inte isolerad för övrigt, så det är väl ingen idé att lägga nån cellplast under rören heller?

Tänkte lägga en klick betong under golvbrunnen och justera in den och låta det torka innan jag kör på.
Ska jag lägga armeringsnät?

En miss jag vet med mig att jag gjort under bilningen är att inte bila plattan i nedåtlutande vinkel så nu måste betongen in under på vissa ställen, men det är inte så allvarligt.

Röret fortsätter utanför bilden ca 7m, där jag bara har bilat upp en ränna för röret. Har tänkt borra in i plattan från sidan på några ställen och sätta armeringsjärn rakt över innan jag gjuter.

Tips, förslag, kritik och näthat mottages tacksamt!

Kanske jag ska använda denna istället för en betongklick?
https://www.rskdatabasen.se/kategor...hor/purus-nordsjon-monteringsstod-7129497-140
 
Redigerat:
  • Gilla
PerElvis
  • Laddar…

Bästa svaret

> Hur får jag det tätt runt golvbrunnen när jag gjuter?
Det blir tillräckligt tätt att bara packa betong runt-i-kring.

> Kommer jag behöva flytspackla för att få det tätt?
Nej, betongen räcker.

> Ska köpa 8-16 makadam och fylla upp med, eller rekommenderar ni något annat?
Det fungerar utmärkt.

> Plattan är inte isolerad för övrigt, så det är väl ingen idé att lägga nån cellplast under rören heller?
Nej, isolering under källargolv är överskattat. Sådan fläckvis isolering är onödig.

> Tänkte lägga en klick betong under golvbrunnen och justera in den och låta det torka innan jag kör på.
Utmärkt. Fungerar bättre än annan metod.

> Ska jag lägga armeringsnät?
Det skadar inte. Eller några 8 järn kors o tvärs. Se till att de hamnar ungefär i mitten av betongen.

> Tips, förslag, kritik och näthat mottages tacksamt!
Fukta betongytorna ordentligt (skarvytan) eller pensla på primer innan.
Kontrollera fall, dokumentera med foton.
 
  • Gilla
hampasnöret och 6 till
  • Laddar…
Tack för grymt bra svar!

Vad behöver jag för verktyg? Tror ni jag klarar mig med hink, borrmaskin och blandarstav eller ska jag köra tombola?
Antar att jag inte behöver ha en sån där stor sloda till den här gjutningen. Vibbrostav? Rivbräda?

Vilken typ av betong lämpar sig bäst?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Jag har precis avslutat ett liknande projekt. Bytte alla stammar.
I mitt fall så så använde jag resterna från ett armeringsnät som jag fått över från ett trädgårdsprojekt. Borrade in ändarna i befintliga betongkanten och najade ihop dem i mitten.
Fyllde igen med grovbetong från byggmax.
Jag la dock golvvärme på och gjöt en ny platta över alltihop senare så i ditt fall hade jag haft grov i botten och finbetong på slutet.
 
  • Renoveringsprojekt med upprivet betonggolv, armeringsnät, rör och kablar synliga samt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med synliga vattenstammar, armeringsnät på betonggolv, kablar och rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med nylagt grovbetong, armeringsnät och pågående stambyte synligt på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät i utgrävd del av betonggolv redo för gjutning med grovbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv reparation med armeringsnät synligt i betongen och rörstump på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PerElvis
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Jag har precis avslutat ett liknande projekt. Bytte alla stammar.
I mitt fall så så använde jag resterna från ett armeringsnät som jag fått över från ett trädgårdsprojekt. Borrade in ändarna i befintliga betongkanten och najade ihop dem i mitten.
Fyllde igen med grovbetong från byggmax.
Jag la dock golvvärme på och gjöt en ny platta över alltihop senare så i ditt fall hade jag haft grov i botten och finbetong på slutet.
La du golvvärme på isolerad platta? Risk för fuktvandring i väggarna?
 
oscarwww oscarwww skrev:
La du golvvärme på isolerad platta? Risk för fuktvandring i väggarna?
Absolut och det har diskuterats i många trådar. Jag plöjde en hel drös med trådar före jag beslutade mig för denna lösning. Jag har putsat ytterväggarna och spacklat innerväggarna i källaren . På två ställen har jag även spacklat med vanligt spackel på ytterväggar
Eventuell fukt kan måhända gå upp en bit i väggarna men sedan kommer den att dunsta av.
Hade jag klätt väggarna med organiskt material så hade jag måhända inte gjort på samma sätt.

Sedan har jag igång värnen på sommaren på låg temp i slingorna så den möjliga fuktvandringen ska inte heller kunna ske.
 
Å åkerpåenåker skrev:
Hej!

Jag har bilat upp en del av golvet i källaren och bytt ut en del av avloppet, inkl. en gigantisk golvbrunn I gjutjärn.
Projektet har legat vilandes under vintern, men nu är det snart semester och jag måste börja förbereda mig kunskapsmässigt inför kommande arbete.
[bild]

Hur får jag det tätt runt golvbrunnen när jag gjuter?
Kommer jag behöva flytspackla för att få det tätt?
Skulle helst slippa flyta, för då måste jag flyta hela rummet om jag förstått rätt och golvbrunnen kommer sällan, om någonsin användas. Den sitter i tvättstugan, men utloppet från tvättmaskinen kopplar jag direkt på röret. Finns en dusch där, men den används inte. Kanske kommer användas till hundarna någon enstaka gång. Funderar dock på att ta bort den helt och hållet. Så golvbrunnen är egentligen bara där som en extra säkerhet utifall det skulle springa läck någonstans.

Ska köpa 8-16 makadam och fylla upp med, eller rekommenderar ni något annat?
Plattan är inte isolerad för övrigt, så det är väl ingen idé att lägga nån cellplast under rören heller?

Tänkte lägga en klick betong under golvbrunnen och justera in den och låta det torka innan jag kör på.
Ska jag lägga armeringsnät?

En miss jag vet med mig att jag gjort under bilningen är att inte bila plattan i nedåtlutande vinkel så nu måste betongen in under på vissa ställen, men det är inte så allvarligt.

Röret fortsätter utanför bilden ca 7m, där jag bara har bilat upp en ränna för röret. Har tänkt borra in i plattan från sidan på några ställen och sätta armeringsjärn rakt över innan jag gjuter.

Tips, förslag, kritik och näthat mottages tacksamt!

Kanske jag ska använda denna istället för en betongklick?
[länk]
Spännande. Hur gick det?
Bra tråd, jag ska bila upp golv i min källare för att sätta dit en toalett med avlopp och betong.
 
  • Gilla
PerElvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.