Jag har nu börjat plocka ner mina glaserade tegelpannor från Holland (se bild) och undrar om någon möjligen har några till salu. Vissa är spruckna och några blev kantnötta när jag plockade ner dem. Hmmm, tänker ni, "har han verkligen plockat ner pannorna för att återanvända?" Ja, mina pannor är flammiga i rött och grönt, snyggt glaserade och ligger väldigt bra på taket. Det är svårt att få tag på liknande pannor till ett bra pris. Jag tycker det är värt besväret.

Efter att ha krupit runt på vinden och inspekterat alla plankorna i taket underifrån har jag bestämt mig för att låta befintlig takpapp ligga kvar. Pappen verkar inte vara bytt sedn Jesus var grabb men den är fortfarande hel så jag hoppas att det är bättre att ha ett skikt ovanpå än att riva bort det gamla. Det sparar ju dessutom en väldig massa arbete. Men jag tar gärna emot kommentarer på detta från någon som vet bättre.
 
  • Tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Över- och undersida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner igen pannorna. Byggde till ett hus i slutet på förra seklet. Då fanns de att köpa för sissådär 90 spänn per panna. Har för mig att det var Lefarge som hade dem. Räknade då ut åt beställaren att det var billigare att lägga om hela taket med betong än att komplettera. Givetvis så ville de bevara den gamla karaktären på huset. De väntade dessutom, mot min inrådan, med att lägga om det befintliga taket, med senare läckage som följd.

Varje steg som sotaren tog utanför takstegen kostade 100-200kr beroende på hur många pannor som gick sönder.

Kan gå bra att lägga ny papp ovanpå en gammal. Finns det spik eller något som sticker upp det allra minsta så är det risk att den nya underlagspappen skadas. Det är svårt att genom den gamla pappen bedöma om någon råspont behöver bytas. Gammal papp brukar vara lätt att få bort. Med lite tur så får du upp hela våder med spik och allt genom att dra från ena sidan. Resten som sitter kvar är ofta just det som kan ställa till problem med den nya pappen.

Sammantaget så kan en extra arbetsdag med rivning vara väl värt det.

Lycka till / Findus
 
Tack för ditt blixtsnabba svar. :)
Jag har som tur planerat för omläggning av taket innan det har uppkommit några synliga skador. Än så länge ser ut och låter allt virke friskt. Men jag har som sagt inte tagit bort den gamla pappen än. Det kanske är en god ide så man kan se missfärgningar som inte trängt igenom till undersidan av råsponten.

Vad gäller priset så kan det vara värt det om det bara handlar om några få. Jag har visserligen bara plockat ner (med hjälp av en hemmabyggd pannränna) från ena sidan och det handlar bara om små kantskador som inte påverkar funktionen utan bara ser fult ut.

Eftersom pannorna legat på sedan 1955 och sotaren har varit här flera gånger på den tiden så köper jag inte det argumentet. Det är lätt att flytta på det fåtal pannor som ligger mellan den väggfasta stegen på gaveln och skorstenen. En annan fråga är dock om det är lag på att installera vissa taksäkerhetsprodukter i samband med renovering. Någon som vet?
 
Klart du ska använda dina fina pannor! Hoppas att du hittar ngn som kan sälja några till dig.
Vi lät vår gamla papp vara kvar, förutom på ett fåtal ställen. Där fick vi också byta lite råspont. Du säger ju att virket låter friskt, så kör på lite stickprov o skär av en del papp o kolla virket. Vårt hus är från -36 och det var nog pappen också...... Vi har också sparat alla våra tegelpannor. Jag har tvättat dem en och en! Pannorna är som nya!!
Hälsningar Anna
 
S
är pappen torr så måste du byta den. vad är det för papp???
 
Han ska ju lägga ny ovanpå den gamla pappen......
 
Tog bort första våden av den gamla pappen och tog stickprov där det såg bubbligt ut. Allt trä jag kollade såg ut som nytt. :) Nu har jag lagt på de tre första raderna med YAP 2200. Dessvärre vaknade jag idag till ett stilla regn som SMHI inte varnat om. Nu ligger taket under pressenning i väntan på bättre väder.
 
Helt rätt tänkt! Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.