Håller på att byta till plast rör i min källare under plattan och har en fundering.
Har dragit klart från toan upp i huset nu. Och där har jag grävt så djupt som rören kommer in hela vägen för att jag vill ha så rakt som möjligt.

Men nu har jag en fråga. Som gå på med rör från sidan på den stammen från kök dusch och en toalett. Och vill inte gräva lika djupt i hela det rummet med. Så min fråga är. kan man göra det med lagom fall i rummet bara en bit under plattan och sen ha ett kraftigare fall ut till stammen?.

Bifogar en bild. Ska ta ett bättre sen och lägga upp men är inte på plats just nu. :)
20150214_14085745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150215_193533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
La upp en bild på hur jag tänkt typ. Så en 45 graders vinkel ner till de andra så att det blir som ett fall. Sen är det 2 st 45 grader från stammen där.

Någon som kan komma med snabba tips. Tänkte att försöka göra klart imorgon.
 
Ja men det är bättre att gå med ett lagom fall hela vägen. Dessutom bör du tänka på att T-rör hellre bör vara Y-rör när du kopplar på en ytterligare gren. Det blir liksom lite "tvärstopp" när avloppsinnehållet träffar motsatt sida på insidan av T-röret. Så mixa fram mjuka böjar med flera låg-vinkel-delar så får du bäst flöden. Detta är ju viktigare på en gren som kommer innehålla toalettspolning jämfört med bara en dusch.
 
Det är en Y-rör som sitter där. http://www.rinkabyror.se/artikel/grenror-110x45/?select=true en sådan. Men om jag ska gå med lagom fall hela vägen så kommer det bli rejält fall. Då måste jag gräva ur lika mycket i det rummet med då för att fallet ska bli bra. Och inte göra så att det blir bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som på bilden med fall ner mot det andra röret?.
 
Det borde väl gå att göra så?. Ingen som har svar. Imorgon ska jag fortsätta.
 
Det skall vara så. Låg lutning gör att smutsen följer med vattnet 45 grader går också bra men halvbrant är inte bra. Går det att få duschen att ligga sist är det en fördel.
 
Duschen ligger sist. och köket. Men duschen sist. Samma på andra stammen som går ut i vägen. Där är oxå dusch sist på stamen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.