Ska måla om i vår och innan dess så har jag räknat med att behöva byta lite panel på ena gaveln som står i söderläge då den tagit stryk.

Men när jag tittar på den och går igenom så är det egentligen bara längst ner som det blivit dåligt på grund av att tidigare ägare inte skyddat ändytan med olja/färg. Så då är frågan, behöver man verkligen byta hela längden eller hur kan/brukar man lösa en sån här situation? Om man är noga med att olja/skydda skarvarna, är det okej att skarva med fräscha bitar längst ner? Första huset så jag vet inte riktigt hur man brukar göra :D:thinking:

Det är alltså typ upp till 1dm ovanför slutet som det blivit dåligt, gäller även ovanför vissa fönster/altandörr. I övrigt ser det fint ut.

Se bifogade bilder.

Gulmålad träpanel på husvägg med slitage och skador nära marken, visande behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trä runt fönster på husets gavel med synliga skador längst ner, behov av målning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träpanel ovanför altandörr med spår av fukt och solskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det passar huset kan man ju sätta en offerbräda längst ned. Sen kan man ju skarva brädor, och de skall i så fall vara snedsågade i skarven. Men skarva på olika höjder, annars ser det knasigt ut
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Men är de verkligen dåliga, dvs mjuka eller är det bara dåligt målade. Skrapa rent och känn efter, att de är lite spruckna är inte hela värden (går att ordna innan målning)
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
T topmount skrev:
Men är de verkligen dåliga, dvs mjuka eller är det bara dåligt målade. Skrapa rent och känn efter, att de är lite spruckna är inte hela värden (går att ordna innan målning)
Några av dom är rätt risiga. Kör man in en kniv och rör lite så frasar det sönder rätt enkelt. Men det är som sagt bara någon centimeter längst ner det är så och därför känns det ju dumt att riva en hel kortsida av huset för det lilla men det kanske är så man brukar göra vanligtvis.

Det där med offerbräda hade jag dock inte tänkt på, det var ingen dum idé. Det skulle kunna funka rätt bra. Skönt att höra att även slarva skulle kunna funka om det görs rätt.
 
Redigerat:
berisen berisen skrev:
Skönt att höra att även slarva skulle kunna funka om det görs rätt.
Skarva ska det ju stå. Ska sluta skriva inlägg på mobilen tror jag :crysmile:

Men så länge som man gör skarven i vinkel så finns det alltså ingen risk med detta? Det är enbart det visuella som man kan behöva tänka på?
 
Bara o skarva på. Sprickor kan du fylla med fog eller fönsterkitt. Går lappa o laga väldigt mycket innan man behöver panela om ett hus
 
Ta en multisåg typ fejn så är det lätt att kapa bort på plats. Skarva där befintlig panel är spikad och variera stället du skarvar på så blir det snyggare. Men inget krav egentligen mer än estetiskt
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Ok perfekt, ja då känns det som ett bättre val att skarva. Fick för mig att man aldrig brukar göra så men tur att det finn folk med koll. Blir ju ett ganska mycket mindre projekt :)
 
Jag gillar inte skarvningar, de blir inte fint och långsiktigt brukar det röta. Kan du inte dra av 3-5 cm rakt av på hela den sidan av huset ? Om det blir en glipa mellan sockeln så stick upp en plåtremsa som skyddar syllen. Att de tidigare ägarna slarvade med målning av ändarna är en sak, en annan är att när fasaden är så nära trallen så skvätter det upp på panelen när det regnar. Skruvar du upp en regel som anhåll och drar av det med en cirkelsåg går det fort och blir rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.