Jag har ett hus från 1967, där jag rivit innertaket, glespanel (pga att jag rivit innervägg också). Isoleringen är två lager, ett på 10cm och ett på 5cm med nån slags papp på. Sedan är det en luftspalt och råspont. Det gamla innertaket var gips med aluminiumbeklädd insida.
Innan jag skulle sätta ny byggplast som ångspärr lyfte jag på isoleringen och kollade råsponten och den var lite möglig på några ställen. Vad gör jag, mäter med fuktmätare och om trät är frisk slipar och behandlar med Japes Mögelfri? Ska jag göra det på plankorna som hade ”lite” beläggning också? (De värsta jag hittat hittills är de sista bilderna).
 
  • Närbild på råspont med tecken på mögel och mörka fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tittar in i ett husbjälklag med råspont och synlig isolering, några mögelfläckar syns på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett hus med synlig råspont och isolering, indikation på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med tecken på mögel och mörkare fläckar, vilket kan tyda på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på råspont med tecken på mögel och fukt, under takisolering i äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk och mögeldrabbad råspont synlig under isolering i ett hus från 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på träbjälkar i ett innertak, med synlig mörk mögelbildning och träets råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont med mögelskador och missfärgningar i ett hus från 1967, synlig luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möglig råspont i taket med synlig luftspalt och gammal isolering från 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak borttaget i hus från 1967 visar isolering, papp, luftspalt och möglig råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synliga träplankor och tecken på mögel och fuktangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen ångspärr.. om du inte redan satt på övriga väggar.
Sen är jag skeptisk till ångspärr i äldre hus.
Tyckte inte allt såg ut som svartmögel. Åtgärda orsaken så åtgärdar sig möglet själv
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ingen ångspärr.. om du inte redan satt på övriga väggar.
Sen är jag skeptisk till ångspärr i äldre hus.
Tyckte inte allt såg ut som svartmögel. Åtgärda orsaken så åtgärdar sig möglet själv
Har inte satt på väggarna. Så jag ska inte sätta byggplast menar du? Vad ska ersätta (den dåliga) alufolien?
 
  • Ett ouppklätt tak med synliga träbjälkar och isolering täckt av byggplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
För det första så har du inget problem, missfärgningarna är helt normala och inget att oroa sig för. Det kan bero på att det läcker lite fukt från rummet eller så kan det bero på uteklimatet som du har inget att säga till om.

Angående ångspärr kan du såklart fortsätta och sätta hela taket även fast du saknar i vägg, försök bara få så lufttätt som möjligt så är det lungt.
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
För det första så har du inget problem, missfärgningarna är helt normala och inget att oroa sig för. Det kan bero på att det läcker lite fukt från rummet eller så kan det bero på uteklimatet som du har inget att säga till om.

Angående ångspärr kan du såklart fortsätta och sätta hela taket även fast du saknar i vägg, försök bara få så lufttätt som möjligt så är det lungt.
Tack för svar. Jag tänkte spraya på Jape Mögel-fri också, ingen dum idé eller?
 
Rickard.
R robe90 skrev:
Tack för svar. Jag tänkte spraya på Jape Mögel-fri också, ingen dum idé eller?
Eftersom det i princip är utomhus hade jag inte gjort något alls men vill du göra det så gör det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.