Som rubriken lyder. Vi slänger ut frånluftsvärmepumpen och gräver jordvärme och konverterar till radiatorer i hela huset. Hur ska man lösa ventilationen? Vi har en liten täljstenskamin och funderade på att bara sätta in tilluftsventiler men hur vet man att man får tillräckligt snurr på luften? Går det att mäta?
 
Sätt en frånluftsmodul som värmer inkommande köldbärare till värmepumpen.

Nibes variant heter FLM, Thermia och IVT/Bosch har säkert också lösningar.
 
snufffsan skrev:
Som rubriken lyder. Vi slänger ut frånluftsvärmepumpen och gräver jordvärme och konverterar till radiatorer i hela huset. Hur ska man lösa ventilationen? Vi har en liten täljstenskamin och funderade på att bara sätta in tilluftsventiler men hur vet man att man får tillräckligt snurr på luften? Går det att mäta?
Hur har frånluftsvärmeumpen värmt huset om ni inte haft radiatorer ? eller är det luft luft pump ni haft ?
 
Vi har haft enstaka elradiatorer så man kan nog säga att det är som direktverkande el med lite återvinning av frånluften.
 
Vad kostar en dån modul då? Pannan vi ska ha är en ivt.
 
För bergvärme tror jag att det låg runt 20.000kr men du ökar verkningsgraden på pumpen en hel del så den tjänar du nog in det. Själv installerade jag FTX växlare för jag hade till/frånluft värmepump tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.