Hej! Vi har stora problem med en hantverkare (läs gärna mer här: http://www.byggahus.se/forum/juridik/105490-stora-problem-med-en-hantverkare.html) som bland annat byter fasad på vårt hus. Vi skrev kontrakt i augusti och det står i avtalet att det ska vara klart senast i november. I deras beskrivning så skulle de ta ned lite av fasaden i taget och sätta upp ny så att huset inte skulle stå naket onödigt länge.

Kan säga att vårt hus i drygt två månader varit och ÄR naket. Hela baksidan och halva framsidan står fortfarande helt utan panel. Lock finns ännu bara på några ställen. De har försökt måla i minusgrader. Fortfarande är inte allt färdigmålat utan de har satt på ett 2000W element i ett gammalt fristående kallgarage där det blåser rakt igenom. Elementet hade gått så hårt att kontakten smält!

Delar av panelen hade legat utomhus (endast grundmålad) flera dagar så att den var helt genomsur när jag bar in den under tak.

De har inte satt på något skydd annat än den gamla papp som fanns under gamla panelen och den är ju om inte helt trasig så hyfsat hålig.

De arbetar mest sporadiskt, nästan bara helger och kvällar, trots att det inte är något svartjobb. Han som byter panel har ett annat "vanligt" arbete, detta var tydligen ett extraknäck. Det var inte precis det vi hade förväntat oss, han vi skrev kontrakt med och som äger firman sa förstås ingenting om detta. Man tror ju att när man anlitar en riktig byggfirma så kommer tre man och gör det klart på två veckor (VARDAGAR, kontrostid!?!?!?)... inte att en extraknäckare kommer ibland när han har tid och spikar lite.

Är panelen ens användbar efter alla äventyr? Hur mår vårt hus efter att ha varit utan panel så länge i regn, slask, snö? Jag känner mig helt matt... vi anlitade ju hantverkare för att vi varken har tid eller kan något om bygg och jag har också svårt att veta hur det ska gå till och se ut men detta känns inte alls bra...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.