Mina gamla VVB har tydligen gjort sitt, rost kring anslutningarna och den har börjat läcka. Troligen suttit sedan 1994, så det var väl dags.

Rören till nuvarande VVB är 12 mm för både kallvatten, varmvatten och spill.

Den nya Nibe Compact jag tittat på har enligt manualen 22 mm klämringsanslutning på kallvatten och varmvatten, samt 15 mm på spill.

Funkar de här klämringsförminskningarna 22-12 som finns att köpa bra?
Eller förslag på andra sätt att lösa det?



Gamla rostiga varmvattenberedare anslutningar med 12 mm rör och klämringsförminskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förminskningar funkar ok.
 
Krilleman
Men din länk är en VSH smurfen!
 
Conex, VSH?

Förklara för en okunnig :)
 
spelar det nån roll? Köp ny blandventil som passar på beredaren och koppla vidare från den till bef rör. Då behöver man nog inte nä märkliga adaptrar. Det ser ju ändå ut som mer än bara beredaren skulle behöva ses över.
 
Men nånstans måste man ju gå ner i dimension om man inte tänker byta alla rör.
 
ja fast de utgående rören är väl knappast 22mm? Det är ju mycket HPD där också med gängtejp i kopplingarna.....
 
Brukar inte utgående från blandningsventilen vara samma dimension som ingående rör ?
 
Krilleman
smurfen72 skrev:
Jo men det är ju bara kapa en bit 22 mm rör och dra i beredaren och sen gå ner till 12 mm mot befintliga rör. Här finns även conex [länk]
Se där! Mer än LK:s sida visade (y)

Stefan1972 skrev:
ja fast de utgående rören är väl knappast 22mm? Det är ju mycket HPD där också med gängtejp i kopplingarna.....
Men TS ska ju köpa en ny beredare!
 
Conex, VSH, är det samma produkt men olika tillverkare?

Har hittat något som heter klämringsmutter, finns för 12 mm rör. Borde det inte gå att använda en sådan?
Antar att den nya VVB'n har gängor på in/ut/spill, som det borde gå att använda en passade mutter på?

Inväntar resultatet av mitt vattenprov innan de blir beställning av ny VVB, får hoppas att den gamla inte springer läck fullständigt innan jag hinner byta.
 
jo jag är medveten om att det ska köpas ny beredare men om man köper en sådan inkl ny blandventil och håller sig till dimensioner som det redan är på de ledningar som sitter där så förstår jag inte var 22mm kopplingar kommer in i bilden ?
 
Därför att Nibe compakt som ts avser köpa kommer med 22 mm anslutning som han skrev i sitt första inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.