N
Hej jag funderar lite på vilken typ av värmesystem att satsa på. Enl. Boverket kan bidrag fås för effektivisering (och det ser ut som man är kvalificerad för bidrag när man gått igenom alla de omständiga kraven).

Bakgrund.
Ett äldre och dåligt isolerat hus 60kvm på plintgrund, med planer på att bygga ut till 100kvm. Självdrag. På tomten ca 10meter från huvudbyggnad finns en nybyggd komplementbyggnad 30kvm med värmeslingor i golvet (ej inkopplat). All uppvärmning sker nu med direktverkande el (element) sedan den äldre luft/luftpumpen brann upp nyligen.

Har funderat på följande alternativ.

1. Ny luft/luftpump samtidigt ihop med ny värmepumpsberedare (Kostnad 30+30tkr?, -30tkr i bidrag)
2. Luft/vattenpump med inbyggd tank (Kostnad 100tkr?, -30tkr i bidrag)

Egentligen är det alt 2 jag är mest intresserad av, pga lägre ljudnivå och behagliga slingor i golvet..Tänker ev. man skulle kunna lägga en kulvert till komplementbostaden då också för golvvärme där.

Om jag förstår det rätt, kan en luft/vattenpump med tank agera både varmvattenberedare och värmekälla till vattenburen golvvärme samtidigt?

Vi har inga slingor nedlagda i golvet som luft/vattenpumpen kan jobba mot, men jag tänker jag själv kan bryta upp golvet undan för undan och tilläggsisolera/lägga spånskivor med värmeslingor i. Dvs tex första året ta rummet där luft/vattenpumpen står, för att sedan installera slingor i resten av kåken kommande år. Är det möjligt att driftsätta slingor separat / lägga till slingor i efterhand om man tidsmässigt inte hinner med alla golvytor direkt?

Fotnot: Planen är sedan att söka om nästa bidrag för byte av fönster/tilläggsisolering fasad, men detta kan man ju inte göra om man inte först sökt bidrag för byte värmekälla
 
Redigerat:
En luftvattenvärmepump med innerdel/tank av välkänt fabrikat får du räkna med kostar ca 130 - 140 tkr åtminstone. Kulvert kostar också en del med grävning. Golvvärme behöver rejält med isolering under för att värmeförlusterna inte ska bli för stora, minst 25 cm isolering.
 
N hemmapularn_ skrev:
All uppvärmning sker nu med direktverkande el (element) sedan den äldre luft/luftpumpen brann upp nyligen.
Den trasiga LLVP:n måste vara äldre än 10 år för att du ska vara berättigad till bidrag. Att den är helt havererad och inte används alls spelar ingen roll för bedömningen, utan märkligt nog räcker det att den finns för att vara diskvalificerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.