Hej,
Då armen gick av på min gamla 80-tals Mora så fick jag köpa en ny Mora Cera dock är jag lite förbryllad gällande kopplingar. Den nya moran har soft pex slangar med långa ändar ser det ut som. Vattnet är draget i väggen och i väggen sticker 2 st R15 (G1/2) hanar ut. Rakt upp och ner ser jag att inkommande har en större dimension än vad blandaren har som jag misstänker ska ha G3/8 koppling som sätts på pex piparna. Har mätt och ser att slangarna saknar nån centimeter att nå ner till dessa rör så behöver få upp dem med nån vinkel eller nått samt att jag vill ha en ballofix el. dylikt då det saknas idag.
Manualen till blandaren jag har köpt. http://www.moraarmatur.se/upload/107311/sv-80591.pdf
Här kommer vi till min frågeställning. Vad för kopplingar sätter jag på inkommande R15 (G1/2) för att få in en ballofix, en vinkling uppåt och kopplingar för softpex röret som då är 10mm. Och i vilken ordning man placerar man bäst kopplingarna i.
Om jag är oklar över vad jag försöker uppnå så tveka inte att kommentera så jag kan förtydliga.
Tack.
Då armen gick av på min gamla 80-tals Mora så fick jag köpa en ny Mora Cera dock är jag lite förbryllad gällande kopplingar. Den nya moran har soft pex slangar med långa ändar ser det ut som. Vattnet är draget i väggen och i väggen sticker 2 st R15 (G1/2) hanar ut. Rakt upp och ner ser jag att inkommande har en större dimension än vad blandaren har som jag misstänker ska ha G3/8 koppling som sätts på pex piparna. Har mätt och ser att slangarna saknar nån centimeter att nå ner till dessa rör så behöver få upp dem med nån vinkel eller nått samt att jag vill ha en ballofix el. dylikt då det saknas idag.
Manualen till blandaren jag har köpt. http://www.moraarmatur.se/upload/107311/sv-80591.pdf
Här kommer vi till min frågeställning. Vad för kopplingar sätter jag på inkommande R15 (G1/2) för att få in en ballofix, en vinkling uppåt och kopplingar för softpex röret som då är 10mm. Och i vilken ordning man placerar man bäst kopplingarna i.
Om jag är oklar över vad jag försöker uppnå så tveka inte att kommentera så jag kan förtydliga.
Tack.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Du kan inte bara skaffa ett par längre anslutningsslangar?
Finns det längre stållindade soft pex slangar än 40cm? Problemet är att jag vill få in en ballofix också.
Men om det finns längre så kvarstår faktum kring vad jag behöver för övergången R15 hane som är i väggen till en ballofix och sedan för att koppla in soft pex slangen i ballofixen.
Men om det finns längre så kvarstår faktum kring vad jag behöver för övergången R15 hane som är i väggen till en ballofix och sedan för att koppla in soft pex slangen i ballofixen.
Biltema har en del att välja på, http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/?page=4 , köpte själv där förra veckan, är nöjd.
Eftersom du vill upp en bit är det väl lämpligt att börja med en vinkel vid väggen och sen ventilen på det, vilka delar du väljer styrs väl av vad som finns att köpa. Helst en ventil med passande gänga i ena sidan och klämmringskoppling i andra.
Har du långa slangar nog, är det ju en vinkelventil som gäller, ev med nippelövergång till klämmring.
Eftersom du vill upp en bit är det väl lämpligt att börja med en vinkel vid väggen och sen ventilen på det, vilka delar du väljer styrs väl av vad som finns att köpa. Helst en ventil med passande gänga i ena sidan och klämmringskoppling i andra.
Har du långa slangar nog, är det ju en vinkelventil som gäller, ev med nippelövergång till klämmring.
Redigerat av moderator:
Jo, vinkel vid väggen hade varit bra men problemet är att jag inte vet åt vilket håll vinkeln pekar när jag dragit fast den.
Så nån koppling där man kan garantera att den pekar uppåt samt vilka kopplingar som behövs när ut från vägen är G1/2 och gängan för pexslangen är G3/8.
Så här ser det ut. Bortse från slangen som sitter kopplad där nu, den är enbart där som stopp så jag kan ha vatten i huset tills detta är fixat.
Så nån koppling där man kan garantera att den pekar uppåt samt vilka kopplingar som behövs när ut från vägen är G1/2 och gängan för pexslangen är G3/8.
Så här ser det ut. Bortse från slangen som sitter kopplad där nu, den är enbart där som stopp så jag kan ha vatten i huset tills detta är fixat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-o...opplingar/Minikulventil-Vinkel-Invutv-866873/ och en http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Nippel-hona-86607/ hade jag satt. Du ska ju ha gängtejp på gängan, veva på medurs spänt ända tills gängorna börjar se runda ut. Sen är det bara att gänga på vinkeln med lite känsla tills det går tungt och sluta när den har önskat läge. Kom bara ihåg att du får inte skruva bakåt då kan det bli otätt.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag skulle lösa problemet med riktiga rörkopplingar och kulventiler som inte kommer från biltema. Dessutom är lin och pasta helt överlägset gängtejp. Det är svårt att misslyckas med lin, men svårt att lyckas med gängtejp. Amatörer bör använda lin och pasta.
Lin och pasta är bra, inte snack om saken, men att det skulle vara lättare att få tätt än med andra metoder ställer jag mig tveksam till, (kanske om man vet hur man ska göra).mattiasp skrev:
Ett bra alternativ, som jag själv använt flitigt och med gott resultat är " tandtråd", http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802627059713
Men det är dyrare alternativ, liksom lin och pasta, i förhållande till tejpen. Ser man bara till att tejpen inte kasar, gör den det får man ragga upp gängorna lite med en bågfilsklinga eller fil, och sen inte backa, då ska det hålla.
Vad är det för fel på Biltemas kulventiler? Jag har precis satt två till avstängning av tvättställ, bör jag byta till något dyrare?
Måste tillägga att lin och pasta medger att man backar lite, för sen när det blir vått så sväller linet och det tätar ändå, ungefär som när man drevade en gammal eka. Så absolut är jag också anhängare av den metoden, har några dockor liggandes om nån behöver, hur det är med pastan vet jag inte.
Redigerat av moderator:
Tandtråd har jag aldrig testat. Däremot har jag testat gängtejp många gånger, men jag använder det bara till luftkopplingar numer, eftersom jag har svårt att med säkerhet få det tätt. Lin och pasta har aldrig svikit mig, men det är lite kladdigt att hålla på med.
När det gäller Biltemas kopplingar vet jag inget bestämt om kvaliteten som de har för tillfället. Vad jag däremot vet att man bara skall köpa billighetsprodukter när man själv kan bedöma kvaliteten eller om det inte spelar någon roll om grejerna går sönder. En relativt dold vattenkoppling är inte en sådan detalj i min bok.
Biltema och de flesta andra billighetsvaruhus tillverkar inga egna produkter, utan förlitar sig till tillverkarens eventuella kvalitetssäkringssystem. När pris, vinst och volym är de viktigaste parametrarna så är det svårt att ha råd med riktiga och fungerande kvalitetssäkringssystem. Även om huvuddelen av produktionen håller måttet så kommer ett visst antal felaktigt tillverkade komponenter att nå marknaden. De komponenterna vill jag inte riskera att montera i en så känslig tillämpning som en halvdold vattenkoppling.
Utöver detta om feltillverkade detaljer kan det vara fel på ingående material. Man kan göra geometriskt korrekta detaljer av material som innehåller porer eller har fel sammansättning eller föroreningar .I det här fallet riskerar man att materialet inte är avzinkningshärdigt. Inget jag vill ha i mitt dricksvatten.
Alla gör ju som de vill, men man skall veta att man tar större risker om man installerar billighetsmaterial.
När det gäller Biltemas kopplingar vet jag inget bestämt om kvaliteten som de har för tillfället. Vad jag däremot vet att man bara skall köpa billighetsprodukter när man själv kan bedöma kvaliteten eller om det inte spelar någon roll om grejerna går sönder. En relativt dold vattenkoppling är inte en sådan detalj i min bok.
Biltema och de flesta andra billighetsvaruhus tillverkar inga egna produkter, utan förlitar sig till tillverkarens eventuella kvalitetssäkringssystem. När pris, vinst och volym är de viktigaste parametrarna så är det svårt att ha råd med riktiga och fungerande kvalitetssäkringssystem. Även om huvuddelen av produktionen håller måttet så kommer ett visst antal felaktigt tillverkade komponenter att nå marknaden. De komponenterna vill jag inte riskera att montera i en så känslig tillämpning som en halvdold vattenkoppling.
Utöver detta om feltillverkade detaljer kan det vara fel på ingående material. Man kan göra geometriskt korrekta detaljer av material som innehåller porer eller har fel sammansättning eller föroreningar .I det här fallet riskerar man att materialet inte är avzinkningshärdigt. Inget jag vill ha i mitt dricksvatten.
Alla gör ju som de vill, men man skall veta att man tar större risker om man installerar billighetsmaterial.
Det kan ju ligga nåt i vad du säger, jag vet inte, det får tiden utvisa. Jag kunde i alla fall inte se någon skillnad på kopplingarna som följde med sanitetsporslinet från Bauhaus och Biltemas. Gentemot äldre klämmringskopplingar bedömde jag att de äldres ringar var något kraftigare. Kulventilen som kom med stolen, IFÖ, var smäckrare än Biltemas motsvarande, funktionellt ser jag ingen skillnad.
Klart att känner man sig orolig för att kvaliteten inte är den bästa, så kanske det är bättre att betala för dyrare delar. Samtidigt hamnar man då i ett dilemma som amatör, vad är bra? Är det bra om det är dyrt?
Jag för min del känner mig trygg med det jag köpt och monterat.
Att lågprisbutikerna överlåter avsyningen på konsumenterna är ju känt. Det blir billigare att byta ut en felaktig vara än att ha anställda som sitter och kollar allting, det är väl en av förutsättningarna för att kunna sälja billigt.
Jobbar du mycket med gängade röranslutningar tycker jag du ska prova "tandtråden", den går till det mesta, upp till 130 grader står det på min burk men jag använde den på 180-200 grader ångledning och det höll det med.
Klart att känner man sig orolig för att kvaliteten inte är den bästa, så kanske det är bättre att betala för dyrare delar. Samtidigt hamnar man då i ett dilemma som amatör, vad är bra? Är det bra om det är dyrt?
Jag för min del känner mig trygg med det jag köpt och monterat.
Att lågprisbutikerna överlåter avsyningen på konsumenterna är ju känt. Det blir billigare att byta ut en felaktig vara än att ha anställda som sitter och kollar allting, det är väl en av förutsättningarna för att kunna sälja billigt.
Jobbar du mycket med gängade röranslutningar tycker jag du ska prova "tandtråden", den går till det mesta, upp till 130 grader står det på min burk men jag använde den på 180-200 grader ångledning och det höll det med.
Jag skall testa tandtråden när mitt lin är slut. Det kommer sannolikt inte inte att hända under min livstid, eftersom jag har en jättestor rulle. Jag får väl testa ändå någon gång.
Jag jobbar inte mycket med gängade röranslutningar, utan som materialspecialist, bl.a. med tillverkningsrelaterade materialfrågor inom kärnkraftsindustrin. Vi lämnar inte över kvalitetsarbetet till kunden. Det skulle inte vara bra.
Jag jobbar inte mycket med gängade röranslutningar, utan som materialspecialist, bl.a. med tillverkningsrelaterade materialfrågor inom kärnkraftsindustrin. Vi lämnar inte över kvalitetsarbetet till kunden. Det skulle inte vara bra.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 270 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 270 inlägg
På dessa R15 gängade anslutningar från vägg brukar jag alltid koppla med halvkoppling av den enkla anledningen att man vet inte hur det ser ut i väggen.
Fördra halvkopplingen, med ett rör som passar, i bänk så blir det minimal påfrestning på själva anslutningen i väggen. Går det så kan man ju förbereda med ett bockat rör eller en rörsnutt och en vinkel. Och glöm inte stödhylsor om det ska dras vidare i krom!
Undvik gängtape, ska man täta gängor är det lin som är bäst och kostnadseffektivast!
Fördra halvkopplingen, med ett rör som passar, i bänk så blir det minimal påfrestning på själva anslutningen i väggen. Går det så kan man ju förbereda med ett bockat rör eller en rörsnutt och en vinkel. Och glöm inte stödhylsor om det ska dras vidare i krom!
Undvik gängtape, ska man täta gängor är det lin som är bäst och kostnadseffektivast!
Kan inte vara stor risk att man tvinnar ett 1/2" rör. Skulle det vara så dåligt, genomrostat, är det väl i så fall lika bra att få det gjort.krilleman_215 skrev:På dessa R15 gängade anslutningar från vägg brukar jag alltid koppla med halvkoppling av den enkla anledningen att man vet inte hur det ser ut i väggen.
Fördra halvkopplingen, med ett rör som passar, i bänk så blir det minimal påfrestning på själva anslutningen i väggen. Går det så kan man ju förbereda med ett bockat rör eller en rörsnutt och en vinkel. Och glöm inte stödhylsor om det ska dras vidare i krom!
Undvik gängtape, ska man täta gängor är det lin som är bäst och kostnadseffektivast!
Förstår att du gilla lin å kitt, det är lätt att gilla, men kostnadseffektivt vet i tusan, inte om det gäller 4 st 1/2" gängor.
http://www.sigro.se/sv/products/lin,-kitt,-tejp.php
En fundering kring er experter, undrar när man skall ha gängtätning. Ska skruva ihop dessa två på bilden och min tanke är att en packning hade fungerat lika bra.
men misstänker gängtätning. Det är en övergång från 12 till en 10:a
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder