Jag blev tvungen att ta bort ett gammalt "elementvred" och byta till en ny termostat.
Det gamla vredet satt helt fast och jag kunde därför inte skruva upp/ner värmen på elementet.

Antar att killen som gjorde jobbet helt enkelt kapade av röret, tog bort vredet och satte dit en termostat.

Nu till min fråga:

I anslutningen mellan rör/element och termostat/rör sitter en vit kladdig massa och någon form av tråd.
Vad är detta för material?

Tack på förhand! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen är det gängtråd. Kladdig massa ska man inte använda till tråden.
 
Så då har hantverkaren alltså gjort ett misstag?
Här är både kladdig vit massa och tråd.
Vad kan det handla om för kladd?
Och bör jag ta upp detta med hantverkaren?

Tycker det ser lite "skumt" ut..
Ska man lämna det sådär?
 
Och tråden brukar vara av lin, så du behöver inte vara rädd för a …
Den kladdiga massan kan vara vad som helst, t.ex silikonfett.
 
Det är en "ny" typ av gängtejp. Tunnare och impregnerad med smörj/tätmedel. Ersätter lin, personligen tycker jag det är bättre med lin då det självtätar till skillnad mot det du har. Brukar kallas tandtråd på rörisslang. Det överflödiga kallas skägg, det skär du enkelt bort med en kniv eller bågfilsblad, det som tätar sitter kvar mellan gängorna.
 
Fahlis, jag hade inte en tanke på asbest denna gång. Så det så! :)
Detta är ett nytt arbete.
 
Tack Per_2014!
Är alltså det vita kladdiga smörj/tätmedel?
Känns inte som att kladdet kommer från själva tråden, utan mer har smetats dit.
Ok?
 
Ja när man drar gängorna i varann så trycks smörj/tätmedlet ut, och det känns kladdigare än när det sitter i tråden. Utan problem kan du skära bort det, skär ett par snitt runt om så brukar det lossna. Annars är det bara att rycka loss, även om det kan vara svårt då tråden är slitstark. Men jag lovar inget kan hända, som sagt det som tätar sitter i gängorna, det överflödiga ska bort. Förr sa man att man kunde se om det var en lärling eller montör som utfört arbetet. När det var skägg var det en lärling som använt för mycket lin ;)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, Per _2014, tror faktiskt att det var en ganska ny kille som gjorde det här jobbet.
Dessutom hade han i uppdrag att "linda om" gamla element, men de läcker fortfarande.
Företaget säger som förklaring att ibland går det inte att linda om dessa och få dem helt täta, om de är alltför slitna,
men jag vet inte om det stämmer. Eller om den nya killen helt enkelt inte gjort ett bra jobb.
Tydligen var det första gången han gjorde detta. Han sa att han instruerades av en äldre kollega, som var med vid arbetet. Läge att reklamera kanske?
 
  • Gilla
rbrt_hlgn
  • Laddar…
Av 15 års erfarenhet som röris är det svårare att få tätt med tandtråden, tar man för mycket så trycks den bara framför gänggången, troligtvis det som hänt om det läcker. Jag tycker det är bullshit att man från företagets sida säger att det inte går att få tätt, be dem använda lin och vanligt smörjmedel så kommer det täta. Det jag menar är att OM det inte tätar direkt så självtätar linet efter ett tag till skillnad från tandtråden. Skulle gänggången vara så sliten att man inte kan täta skulle man heller inte kunna dra fast rördelen(knäröret). Reklamera imorrn, gör om gör rätt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Per_2014!
Ska ta en kontakt med företaget. :)
 
Det du menar med att "linda om" gamla element, det är ju när det är gamla vred som man monterar i ny boxpackning i. Det är absolut inte alls säkert att det blir tätt varje gång, axeln kan vara sliten så pass att det helt enkelt måste bytas alltihopa. Men det vita kladdet du har där nu skär du bort bara så är problemet löst :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Krilleman
Men Stina71 har ju fått en helt ny termostat monterad. Och att använda gängtätningstråd (tydligen det korrekta namnet) är lite av underkänt. Och denna tråd är "fet" i förpackningen.

Lin är beprövat och billigt. Slöa rörkrökare använder alternativa "nya" metoder.

Här kan du läsa mer om produkten:
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802627059713

Men som Per skriver, gör om och gör rätt!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Men Stina71 har ju fått en helt ny termostat monterad. Och att använda gängtätningstråd (tydligen det korrekta namnet) är lite av underkänt. Och denna tråd är "fet" i förpackningen.

Lin är beprövat och billigt. Slöa rörkrökare använder alternativa "nya" metoder.

Här kan du läsa mer om produkten:
[länk]

Men som Per skriver, gör om och gör rätt!
Ja det har hon, men tolkade det som att dom hade drevat om några andra gamla. Och den där tråden är ju ett skämt i sig självt, lin ska de va.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.