Hej!
Idag har jag två paralellkopplade perilex uttag fullkopplade 3fas, nolla, pen från centralen. 2,5kvadrat.
Min nya utrustning: ugn, vanlig 1fas stickpropp. Håll, utan stickpropp, kopplas till två faser, nolla o pen.

På hällen tänkte jag sätta dit en perilex stickpropp, där en fas ej ansluts.
Den fasen tänkte jag ta till ugn.
Hur ska jag göra med ugnen, kapa o montera perilex på sladden, eller kan jag byta utaget istället. O i så fall ska jag ta bort de två överflödiga ledarna?... Får man blanda uttag så?
I centralen är det 3 separata säkringar.
 
Jag skulle klippa stickproppen på ugnen och montera en perilexkontakt, även om det är formellt fel.
Då krävs inga ingrepp i den fasta installationen.

PS. Du har 3 faser, nolla och skyddsjord till uttagen hoppas jag, inte PEN.
 
Inte PEN nä. De e ju i centralen :)
 
Men är det annars ok att blanda perilex o vanliga uttag i samma grupp?
Förutsatt att uttaget är klassat som 16A.
 
Om vi pratar om häll och ugn så är det ok att sätta ett vanligt shuckouttag till ugnen bredvid perilexuttaget.
Annars bör det undvikas. Spisgruppen bör användas till spis och ugn, ingenting annat.
Och spisen kan ju vara en 400 V-spis som alltså innebär att det finns både fas-fas- och fas-noll-förbrukare på gruppen vilket bör undvikas (det kräver en trepolig säkring).
 
Det är bara häll o ugn som förbrukare. Häll 400V ugn 230V. De sitter inte bredvid varandra, ett paralellkök. Så häll på den sidan som inkommande ledare från centralen är på. O sen ett flex i golvet till ugn-uttaget. Får det flexröret innehålla alla 5 ledarna, även om man sätter ett vanligt uttag för ugnen 230V? Eller ska två av faserna stanna i kopplingsdosan för hällens perilex?...
Det är 3 individuella säkringar till gruppen har jag för mig.
 
Man får inte dra 3-fas till en dosa där ett vanligt vägguttag sitter (att byta ett vanligt vägguttag är något som lekmän med nödig kännedom får göra men förväntas inte kunna veta att det finns 3 faser att hålla reda på i dosan). Jag hade bytt stickproppen istället helt klart.
 
Och om man inte drar fram mer än en fas till det uttaget då?...:)
 
Jo, då går det bra (under förutsättning att hällen får 2 faser och ugnen den 3:e fasen som dessutom skall kopplas bort från hällens perilex-uttag), men det är bra mycket enklare att byta stickpropp IMHO.
 
Varför skulle man koppla bort den tredje fasen från hällens perilex-uttag? Vore väl en synnerligen dålig idé att förvandla ett helt korrekt installerat, fullkopplat uttag till ett halvkass inkomplett uttag.
 
Ugnen är flyttad ca 20cm. Det gör att alla FK måste dras om i alla fall. Men det är nog bäst att dra alla 5 ledarna till uttaget och byta ut stickproppen på ugenen mot ett perilex.

Då blir det "oförändrad" installation med fullkopplade paralellkopplade perilex uttag.

//Sam
 
sajjen skrev:
Varför skulle man koppla bort den tredje fasen från hällens perilex-uttag? Vore väl en synnerligen dålig idé att förvandla ett helt korrekt installerat, fullkopplat uttag till ett halvkass inkomplett uttag.
Blanda 1-fasbelastningar tillsammans med 3-fas dito på samma grupp är inte så bra om avsäkringen inte är 3-polig.

Ett exempel på vad som kan hända: 230V uttaget och är trasigt och ska bytas, en säkring till uttaget bryts, kontroll att uttaget är spänningslöst har gjorts och arbetet påbörjas när någon annan sätter på en spis som är kopplad till perilex-uttaget varvid fas-tråden i 230-uttaget plötsligt blir spänningsförande genom spisens 400V-element från någon av de 2 övriga faserna som inte är brutna....
 
Jag gick på lösningen med fullkopplade perilex uttag o så lät jag L1, L2 gå till hällen o L3 till ugn, via nya stickproppar. Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.