Hej,

Bor i ett hus från 1929. Oklart när dom vattenburna radiatorerna sattes in.

Jag har problem med att jag inte kan reglera värmen på dom manuella termostaterna som sitter på. Radiatorerna kan bli både varma och kalla så dom fungerar men det går inte att reglera enskilda radiatorer utan jag måste justera på bergvärmepumpen för att ändra temp. När jag skruvar bort termostatern fungerar piggen och den åker ut och in.

Någon som kan tänkas veta vad problemet kan vara?

Om inte, så har jag tänkt att byta termostater och insats. Någon som kan guida mig så jag får hem rätt saker ex hur tar jag reda på dimension, typ av insats, vilken termostat funkar mm

Med hopp om hjälp!
 
  • Manuell termostatventil på en gammal radiator där termostaten är borttagen och ventilstiften är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manuell termostat på vitmålad vattenburen radiator med synlig ventilpinne och elsladd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tack! Vad tror du, ska jag byta ventil, insats och termostat eller tror du det räcker att byta termostat?
 
Fungerar piggen som du säger och det blir varmt med termostaten borta räcker det att byta termostat. Om det skulle krävas mer är det nog enklast och inte heller dyrt att byta hela ventilen med tillbehör till nytt. Det är ju redan bytt till klena rör där så enkelt att anpassa och jobba med tex klämringskoppling.
 
Ok. Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.