Hej,

Skulle byta en strömställare mot en Schneider dimmer, men såg att till strömställaren var det fyra kablar kopplade varav två blåa(?), en brun och en svart (se bild).

Någon som stött på detta tidigare eller vet en lösning på detta hur jag ska koppla detta i den nya dimmern? aldrig sett fyra kablar kopplade till en strömställare innan.
 
  • Elektrisk strömställare med fyra kablar: två blå, en brun och en svart, monterad i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det stämplat en "2" på brytaren? I så fall är det en tvåpolig brytare. Varför det sitter en sådan där, ingen aning. Är där något annat omkring brytaren och anslutna grejor som inte framgår här?
 
E etompau skrev:
Är det stämplat en "2" på brytaren? I så fall är det en tvåpolig brytare. Varför det sitter en sådan där, ingen aning. Är där något annat omkring brytaren och anslutna grejor som inte framgår här?
Får kolla upp det när jag kommer hem.
Det är inte så att det kan vara en korsomkopplare? försöker fundera ut varför det är fyra kablar där
 
W WBE skrev:
Får kolla upp det när jag kommer hem.
Det är inte så att det kan vara en korsomkopplare? försöker fundera ut varför det är fyra kablar där
I så fall borde den vara märkt med en "7". Siffran är skymd bakom kabeln.
Om det är en kors borde du ha två andra brytare i en trappkopplingskrets.
 
E etompau skrev:
I så fall borde den vara märkt med en "7". Siffran är skymd bakom kabeln.
Om det är en kors borde du ha två andra brytare i en trappkopplingskrets.
Det ser ut som en "2" men ska kolla upp det sen som sagt.
Har ingen lampa inkopplad än då jag fortfarande är i renoveringsfasen, men om den nu är märkt med en "2" är det inga problem med att koppla in en dimmer? men hur kopplar jag då alla fyra kablar?
 
Du får försöka luska ut varför det ser ut som det gör.
Annars ska dimmern in i serie med fas och tändtråd. Den bryter bara enpoligt.
Dimmern lär komma med en bruksanvisning som visar inkopplingsprincipen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.