Tänkte byta från utanpåliggande strömställare till led-dimmer. När jag tittar på hur kablarna till den gamla strömställaren kopplats blir jag dock väldigt osäker.

Arbetshypotes: P brukar indikera fasledare. Den svarta kabeln från kopplingsdosan borde således kopplas till L på dimmern. (För att även kunna koppla in den svarta sladd som är anslutet till vägguttaget till L bör jag dock koppla ihop de svarta kablarna med en Wacoklämma, och dra en bit ny kabel från klämman till dimmern.) ”10/250 Sinuskurva” på strömställaren misstänker jag indikerar tändkabel. I sådana fall borde kanske brun kabel kopplas till sinuskurveuttaget längst till höger på dimmern? Känner inte igen symbolen längst ner till vänster på strömställaren men funderar på om det är en kopplingsplint. I sådana fall ska jag kanske koppla ihop de blå kablarna med en Wacoklämma?

Bor i sekelskifteslägenhet, kablarna har sannolikt dragits på nittiotalet. Det är svårt att säkert se hur kablarnas dragits från elcentral till kopplingsdosa, kopplingsdosa till strömställare resp kopplingsdosa till lampa pga övertapetserade kablar och kabelkanaler dolda i taket. Ser ut som att svart och blå kabel går från elcentral till kopplingsdosa, och blå och brun kabel går från kopplingsdosa till lampa (Den bruna kabeln ”byter färg” till grön på vägen mellan kopplingsdosa och lamputtag. I lamputtaget byter dock kabeln tillbaks till brun färg.) Har dumt nog ingen multimeter för starkström, hade isf varit klart lättare.

Någon som kan ge några tips utifrån bilder och info ovanstående? (Försökte förtydliga hur kablar är dragna med min supereleganta skiss eftersom det är väldigt svårt att ta tydliga illustrerande bilder, bla eftersom strömställaren täckts med färg. Symbolerna på skissen motsvarar symbolerna på strömställaren) Jag förstår självklart att det är extremt viktigt att koppla rätt och att veta vad man gör vid sådana här arbeten, och att det oftast egentligen är bäst att tillkalla en elektriker. Vore dock jättesnällt om någon kunde ge lite vägledning, förutom i form av att poängtera just detta.
 
  • Handritad skiss av elektrisk koppling med strömställare, anteckningar och färgmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skiss över olika kopplingsscheman för strömställare, inkluderat en LED-dimmer och tvärvägskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal utanpåliggande strömställare med övermålad ram och synliga kablar i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en LED-dimmer med tekniska specifikationer och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa med flera färgade kablar omslutna av isolering i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Som en glad amatör skulle jag gissa så är svart vid uttag och brytare fas, obruten från central. Ut från brytare och till kopplingsdosa går en kabel med svart, brun, blå där brun blir tandtråd till lampan som sen kopplas till grön som går till själva lampan.

blå bör vara nolla då.

Men som sagt, detta är en gissning och jag skulle INTE koppla vidare utan att ha mätt upp det... går ju förstås att göra på diverse halvt livsfarliga sätt men jag skulle föreslå att köpa en multimeter eller spänningsmätare så du kan kontrollera vad som är vad. Tänker du skippa elektriker så använd en del av pengarna till detta livsnödvändiga verktyg vid hemmapulande av el! Att öppna dosor osv utan att antingen veta var strömmen kommer ifrån och bryta, eller mäta i förväg är också ett sätt att uppleva mindre goda vibrationer eller stryka med.
 
  • Gilla
Stadsmulle
  • Laddar…
S Stadsmulle skrev:
P brukar indikera fasledare.
”10/250 Sinuskurva” på strömställaren misstänker jag indikerar tändkabel.
Dessa antaganden kan du inte göra. En strömbrytare kan vara kopplad precis hur som helst.

En säker slutsats som man kan dra är dock det faktum att du har ett uttag under strömbrytaren, fungerande antar jag, vars kabel skarvas på strömbrytaren. Då vet du att svart och blå är nolla och fas, och man kan därmed med säkerhet dra slutsatsen att brun är tändtråd. Detta bekräftas av hur det är kopplat i kopplingsdosan.

Men du vet inte vilken av svart/blå som är fas och nolla. Att blå brukar vara nolla är ingen garanti. Detta bör kontrolleras, antingen genom att du följer kabeln bakåt och kanske behöver lyfta på locket till elcentralen. Eller så kan du bryta strömmen med säkringen, se till att inga förbrukare är anslutna på gruppen (JFB, om du har en sådan, måste vara sluten) och ohmmäta mot skyddsjord. Den ledare som har god kontakt med skyddsjord är nollan.

Det går även att mäta spänningen mot skyddsjord om du känner dig bekväm med det. Det kräver då att du drar in en skyddsjordad skarvsladd i rummet med spänningssatta ojordade uttag där det inte får finnas några skyddsjordade skarvsladdar, så se det som en labbmiljö som du har kontroll över.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa antaganden kan du inte göra. En strömbrytare kan vara kopplad precis hur som helst.
(...)
Då vet du att svart och blå är nolla och fas, och man kan därmed med säkerhet dra slutsatsen att brun är tändtråd. Detta bekräftas av hur det är kopplat i kopplingsdosan.

Men du vet inte vilken av svart/blå som är fas och nolla. (...) Detta bör kontrolleras (...)
Tack för snabbt svar. Ska absolut kontrollera detta innan veckans slut, vill inte lämna något felaktigt inkoppplat.

Finns det någon risk med att väldigt tillfälligt gissa på att blå är nolla och koppla därefter, förutom att man inte kan veta om det går spänning till lamputtaget oavsett vilket läge dimmern är i? Förstår naturligtvis att det isf är extra viktigt att bryta strömmen med säkring och/eller huvudbrytare innan man hanterar lamputtaget, något som jag förövrigt alltid gör för att inte ta onödiga risker.
 
Redigerat:
Jag kommer vid närmare eftertanke kalla in vän med multimeter innan jag kopplar något öht. Antingen koppla rätt från början eller inte alls. Men är ändå nyfiken på svar på frågan ovan, enbart för att bättra på min bristfälliga förståelse för ellära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.