Hej alla kloka människor!

Jag söker lite tips på vägen i samband med att föreningen står inför frågan om byte/renovering av fönster. Det är ju en stor kostnad, många faktorer som spelar roll och även en emotionell fråga. Själv söker jag information om hur man ska bedöma det hela så objektivt som möjligt.

Förutsättningar: 50-tals hus, 100+ lgh, orginalfönster idag, ventilation i form av självdrag .

Förslag till relevant information att läsa? Hur har ni tänkt i era föreningar? Fördelar/nackdelar? Nya fönster kan ev påverka det procentuella ljusinsläppet något? Annat?


På förhand tack för hjälpen
 
Redigerat:
surris
Är fönster i gott skick och relativt energieffektiva så renovera befintliga fönster. Vid renovering kan man komplettera med en extraruta får ett få ner värmeförlusterna ytterliggare.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar Surris!

Utan att jag har sett alla fönster eller har kvalifikationen att bedöma status så är konsensus att det varierar, en del fönster i vissa väderstreck har slitits betydligt mer. Om det är så att vissa fönster inte går att rädda vet jag ej men fått intryck av att det finns en risk. Energieffektiviteten har jag ingen aning om hur är.

Vill ju inte slänga en massa fönster i onödan men funderar också på kostnaden av renoveringen och att det kommer krävas underhåll av dessa ungefär var 5-6 år. Nya fönster som håller i många år framöver, har bättre ljudisolering och förhoppningsvis kan öppnas så att de inte släpper in vatten när det regnar samt till en lägre kostnad låter ju inte heltokigt.

Skulle vilja ha en bedömning av en opartisk aktör, jag tycker mig bara hitta många som antingen renoverar eller byter ut. Förslag till sådan?
 
surris
Dannelarsen Dannelarsen skrev:
Tack för svar Surris!

Utan att jag har sett alla fönster eller har kvalifikationen att bedöma status så är konsensus att det varierar, en del fönster i vissa väderstreck har slitits betydligt mer. Om det är så att vissa fönster inte går att rädda vet jag ej men fått intryck av att det finns en risk. Energieffektiviteten har jag ingen aning om hur är.

Vill ju inte slänga en massa fönster i onödan men funderar också på kostnaden av renoveringen och att det kommer krävas underhåll av dessa ungefär var 5-6 år. Nya fönster som håller i många år framöver, har bättre ljudisolering och förhoppningsvis kan öppnas så att de inte släpper in vatten när det regnar samt till en lägre kostnad låter ju inte heltokigt.

Skulle vilja ha en bedömning av en opartisk aktör, jag tycker mig bara hitta många som antingen renoverar eller byter ut. Förslag till sådan?
Första frågan är vad vill man uppnå med antingen renovering eller byte av fönsterna? Är fönsterna inte i väldigt dåligt skicka så brukar det inte rent ekonomiskt vara lönsamt att byta fönsterna. Men det kan ju finnas andra aspekter som gör att man vill byta.

Opartisk bedömning kan du få från en besiktningsman tex.
Ta in offert för både renovering och nya fönster så har du lite att jämrföra mellan med.
 
  • Gilla
Dannelarsen
  • Laddar…
surris surris skrev:
Första frågan är vad vill man uppnå med antingen renovering eller byte av fönsterna? Är fönsterna inte i väldigt dåligt skicka så brukar det inte rent ekonomiskt vara lönsamt att byta fönsterna. Men det kan ju finnas andra aspekter som gör att man vill byta.

Opartisk bedömning kan du få från en besiktningsman tex.
Ta in offert för både renovering och nya fönster så har du lite att jämrföra mellan med.

Bra frågor du ställer, egentligen de som ligger till grund för mitt inlägg - alltså frågor jag inte direkt har svar på.
Jag kom in i styrelsen i år och detta är ett projekt som pågått i flera år utan direkt framgång av olika skäl. Det ska inom kort komma in en rapport där en aktör bedömt status på bland annat fönstren. Jag hoppas få lite tydligare bild av vart vi står då.

Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning men jag söker kanske ffa kunskap om vad man ska tänka på när man ska göra en helhetsbedömning av de två alternativen. Men det bästa är kanske att utgå från rapporten som förhoppningsvis kommer inom kort och se vad vi får för rekommendationer.

Men om du eller andra har några flera punkter att tänka på inför sådant beslut så hojta till, alla tips uppskattas stort!
 
Stora projekt som "vanliga" husägare inte ställs inför, men det borde inte vara svårt att få en uppfattning om där ex. är röta i fönsterbågar/karmar och trasiga gångjärn och lås.
Även svårt att avgöra om en hantverksmässig renovering av utvalda fönster är rätt väg att gå utan ett ekonomiskt underlag för de olika förslagen.

Där var en del diskussioner och rabalder i Malmö ang. fönsterrenovering. Det gällde då speciella fönster av hög kvalité.

https://renoveringsraseriet.se/falska-uppgifter-gor-att-unika-teakfonster-kasseras/
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/teakfonstren-kan-raddas-kvar--bygglovet-upphavt
 
E etompau skrev:
Stora projekt som "vanliga" husägare inte ställs inför, men det borde inte vara svårt att få en uppfattning om där ex. är röta i fönsterbågar/karmar och trasiga gångjärn och lås.
Även svårt att avgöra om en hantverksmässig renovering av utvalda fönster är rätt väg att gå utan ett ekonomiskt underlag för de olika förslagen.

Där var en del diskussioner och rabalder i Malmö ang. fönsterrenovering. Det gällde då speciella fönster av hög kvalité.

[länk]
[länk]
Det blir intressant se vad underhållsutredningen kommer fram till. Får återkomma när jag har flera detaljer.

Se där ja, inte helt rumsren process.
 
Vänd dig till en riktig fönsterhantverkare och be om en bedömning och kostnadsförslag.
 
  • Gilla
Dannelarsen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.