Hej
Har ett hus byggt -92 och har tänkt byta ut befintlig plastmatta i badrummet till kakel/klinkers. Då jag har någon form av tjock masonite i väggarna (Myresjöhus), samt cc60 mellan reglarna undrar jag om det verkligen är rimligt att behöva riva alla väggar och sätta nya reglar med cc45 i hela badrummet, detta innebär ju även att intilliggande rum måste renoveras dom också.

Måste jag även ta bort plastmattan då det inte är några som helst fel på denna?

Vet att dom nya reglerna säger annat men är det verkligen rimligt?

//Håkan
 
Ja, det är rimligt. Du måste ta bort mattan, det fungerar helt enkelt inte att ha den under. Däremot kan du sätta två lag skivor och därigenom behålla c/c 600. Du behöver i vilket fall inte riva intilliggande rum.
 
Kan jag andvända befintlig väggskiva som 1:a lag - alltså bara komplettera med 1 lager gips utanpå befintlig väggskiva?

På golvet tror jag att det är två lager spånskiva - kan jag ta bort ett lager o ersätta med ett lager golvgips?(efter att golvmatta tagits bort givetvis)

Mvh Håkan
 
Ja, min bedömning är att du kan använda befintlig skiva som underlag på vägg, under förutsättning att det inte finns någon diffusionsspärr i väggen. Om det gör det måste du riva.

På golvet kan du absolut plocka bort den ena spånskivan och behålla den andra (förutsatt att det är en 22 mm spån på max 600 c/c och att den är korrekt monterad med skruv och lim), men sedan är det vettigaste att flytspackla minst 12 mm på skivan. Det finns inte någon anledning att lägga gips, fullständigt bortkastad tid och bortkastade pengar.
 
Tach så mycket för svaren...


Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.