Hej,
Har två burspråk (kan inte termonologin men ni ser vad jag menar på bilderna:p) och undrar hur fasen jag ska byta/måla panelen och vindskivorna på ett säkert sätt.

Taket är rätt brant men ett sätt jag funderat på är att ta bort takteglet och stå på läkten.

Tips mottages tacksamt!
 
  • 2014-04-08 18.17.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-04-08 18.16.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-04-08 18.16.54.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske du kan måla inifrån?
 
Nja, ska byta panelen på sidorna (och måla även där) så riktigt så långa armar har jag ej ;)
 
Du kan hyra mindre ställning och räcke på hyrställe. Annars är det en bra ide att skjuta upp plattorna och stå på läkten.
 
Skylift ?
 
Någon som har tankar kring mitt förslag?
 
En ställning där våningsplanet är i höjd med hängrännan.
Sen plocka bort några pannor så du kan stå lite bättre.
En ställning måste du om du skall kunna göra ett bra jobb, om man står o vinglar blir det inte bra och dessutom är det farligt.
Att hyra en sektion Hakiställning kostar inte många kronor. Se till att ha allt material hemma så gör du det där på ett par dagar.
 
Mobilkran ute på vägen och en hängande korg att jobba ifrån. :D
 
Jag körde taksteg när jag bytte panel på sidan om min kupa. Mitt tak lutar visserligen "bara" 40 grader, och takstegen är ju långt ifrån en perfekt lösning. Men jag upplevde iaf det fantastiskt mycket bättre än att stå på enstaka uppskjutna pannor som jag gjorde året innan.
 
Efter demontering av takpannorna märkte jag att dom inte snålat på läkten för där satt 45x70 så det var inga problem att stå på dom och mecka... 1/4 klart..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.