Hej!
Jag kikar på ett objekt som jag är väldigt intresserad av. Huset har ett platt tak gjort av Derbigum och det har börjat spricka upp lite i skarvarna, vilket gör att det behöver bytas/läggas om. Boytan är 108kvm, men jag har tyvärr inte exakt siffra på taket, men det bör väl ligga där runt också.
Enligt säljaren är det nog så att det bara behövs "en ny beläggning uppe på", vilket jag tolkar som att man kanske lägger en ny beläggning ovanpå befintligt tak.
Är det någon som har bytt ut sitt Derbigumtak, eller som har lagt en ny beläggning ovanpå? Vad har ni fått betala för detta ungefär?
Det hade varit intressant att veta ungefärlig kostnad.
Tacksam för svar!
 
Rickard.
Derbigum kan man tänka som ett helt vanligt (svetsat)papptak och det vanligaste är att man bara lägger på ett nytt lager ovanpå det gamla. Du kan alltså lägga både vanlig papp och derbigum direkt på.

Spekulera kostnader är alltid svårt då små tak kan skilja mycket och lokala priser kan skilja men jag skulle kanske våga chansa på ungefär 1000kr/m2 för att ge ett hum.
 
Okej! Ja, då är det nog som säljaren säger - att man lägger en ny beläggning ovanpå. Taket är nog inte direkt slitet i sin helhet men börjar spricka upp lite i hörnen och sådär. Stort tack för att du tog dig tid att svara och kom med en gissning på pris :) Uppskattar det!
Det känns ju som att det inte behöver bli allt för dyrt att lägga ny beläggning ovanpå, baserat på vad jag har kunnat läsa mig till i andra trådar.
Är det någon annan som har erfarenhet av att byta/lägga ny beläggning gällande Derbigumtak eller liknande?
 
Jag fick en offert på 35000 för att lägga om mitt Derbigum-tak (125 kvm) men det är närmare 10 år sedan.

En av de tre företagen jag hade ute tyckte att det var helt onödigt att lägga om det, och var helt övertygade om att själva materialet hade en livslängd på 50 år. Eftersom Derbigum kom till Sverige i början på 90-talet finns det definitivt några år kvar.... Håll efter skarvarna med asfaltsklägg så klarar du dig, var deras dom, så det körde jag på.... Inga problem hittills, förutom brunnen som man så smidigt på 70-talsvis lagt i huset... Där har jag haft problem med lokala läckage, så nu ska det bytas ändå...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fick en offert på 35000 för att lägga om mitt Derbigum-tak (125 kvm) men det är närmare 10 år sedan.

En av de tre företagen jag hade ute tyckte att det var helt onödigt att lägga om det, och var helt övertygade om att själva materialet hade en livslängd på 50 år. Eftersom Derbigum kom till Sverige i början på 90-talet finns det definitivt några år kvar.... Håll efter skarvarna med asfaltsklägg så klarar du dig, var deras dom, så det körde jag på.... Inga problem hittills, förutom brunnen som man så smidigt på 70-talsvis lagt i huset... Där har jag haft problem med lokala läckage, så nu ska det bytas ändå...
Tack för att du delar med dig!
Jag har också hört på olika ställen att livslängd ska vara ungefär så pass som du säger, så det är nog ett OK skick på taket, men skarvarna bör väl ses över. Jag får kolla med besiktningsman/takläggare om hur vi går vidare i så fall.
Det är ju inbygga stuprör också, så jag får nog ta en titt där med och se om det eventuellt är något som behöver göras vid.
Stort tack för svaret! :)
 
Rickard.
Priserna på takpapp oavsett namn följer oljepriserna så priserna är i allra högsta grad en färskvara. På samma sätt som det blivit dyrare på macken är takpappen också dyrare, sen tjänar pappläggare fröga förvånande bättre idag också så det gör sitt.

Jag har lagt om ett mindre antal derbigumtak med annan papp pga läckage och några 50år har det aldrig varit tala om, min lilla erfarenhet av derbigum gör att jag i bästa fall klassar det jämförbart med Svensk takpapp.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Priserna på takpapp oavsett namn följer oljepriserna så priserna är i allra högsta grad en färskvara. På samma sätt som det blivit dyrare på macken är takpappen också dyrare, sen tjänar pappläggare fröga förvånande bättre idag också så det gör sitt.

Jag har lagt om ett mindre antal derbigumtak med annan papp pga läckage och några 50år har det aldrig varit tala om, min lilla erfarenhet av derbigum gör att jag i bästa fall klassar det jämförbart med Svensk takpapp.
Tack för info!
Självklart är det ju ett annat läge idag än för 10 år sedan, både med materialpriset och arbetskostnad.
Det var intressant att få veta angående livslängden. Jag antar att det ändå håller i rätt många år, även om det kanske inte når 50 år?

En liten fundering: Om det nu ligger derbigum - kan man lägga något annat material än just derbigum ovanpå? Är det ett sätt som kan fungera? Jag bara spekulerar :)
 
Rickard.
G Gäddmästaren skrev:
Jag antar att det ändå håller i rätt många år, även om det kanske inte når 50 år?
Ja det håller generellt många år och i vissa specifika fall håller det säkert 50år men debigum är lite känsligare mot sprickor så variationerna är troligtvis aningen större.

G Gäddmästaren skrev:
En liten fundering: Om det nu ligger derbigum - kan man lägga något annat material än just derbigum ovanpå?
Debigum ÄR takpapp så all svetsad takpapp går fint att lägga över direkt, Icopal mono eller Mataki unotech är två exempel men det finns många olika alternativ.

Finns fler andra tänkbara alternativ på tätskiktstak (epdm, plast) men jag tycker det är överlägset bäst att forstätta med takpapp.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det håller generellt många år och i vissa specifika fall håller det säkert 50år men debigum är lite känsligare mot sprickor så variationerna är troligtvis aningen större.


Debigum ÄR takpapp så all svetsad takpapp går fint att lägga över direkt, Icopal mono eller Mataki unotech är två exempel men det finns många olika alternativ.

Finns fler andra tänkbara alternativ på tätskiktstak (epdm, plast) men jag tycker det är överlägset bäst att forstätta med takpapp.
Tack för att du delar med dig! Då är jag med.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Priserna på takpapp oavsett namn följer oljepriserna så priserna är i allra högsta grad en färskvara. På samma sätt som det blivit dyrare på macken är takpappen också dyrare, sen tjänar pappläggare fröga förvånande bättre idag också så det gör sitt.

Jag har lagt om ett mindre antal derbigumtak med annan papp pga läckage och några 50år har det aldrig varit tala om, min lilla erfarenhet av derbigum gör att jag i bästa fall klassar det jämförbart med Svensk takpapp.
Kan temperaturen ha något att göra med det?

Har inte sett någon antydan till sprickbildning på mitt tak, men å andra sidan har vi ju sällan de extrema minusgraderna som ni kan ha i norr...
 
Rickard.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan temperaturen ha något att göra med det?

Har inte sett någon antydan till sprickbildning på mitt tak, men å andra sidan har vi ju sällan de extrema minusgraderna som ni kan ha i norr...
https://www.bmigroup.com/uk/bmi-from-the-rooftop-blog/sbs-vs-app-roofing-explained/

Detta är ganska bra info från en som säljer APP ( samma som derbigum) i vissa länder söderut men säljer SBS-takpapp i Sverige.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G Gäddmästaren skrev:
Hej!
Jag kikar på ett objekt som jag är väldigt intresserad av. Huset har ett platt tak gjort av Derbigum och det har börjat spricka upp lite i skarvarna, vilket gör att det behöver bytas/läggas om. Boytan är 108kvm, men jag har tyvärr inte exakt siffra på taket, men det bör väl ligga där runt också.
Enligt säljaren är det nog så att det bara behövs "en ny beläggning uppe på", vilket jag tolkar som att man kanske lägger en ny beläggning ovanpå befintligt tak.
Är det någon som har bytt ut sitt Derbigumtak, eller som har lagt en ny beläggning ovanpå? Vad har ni fått betala för detta ungefär?
Det hade varit intressant att veta ungefärlig kostnad.
Tacksam för svar!
papp! 500-600kr m2. med material och arbete . beroende på kringliggande plåtarbeten .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.