De klassiska problemet med fuktskada under fönster missade jag när vi köpte vårt hus (fråga inte hur ...) annars hade vi nog kunnat dra ner priset ännu mer. Nu är det bara att bita i det sura äpplet.

Någon som har en uppfattning vad det kostar att byta 4 varv timmer? Det är väl inte något man kan göra själv? Vad kostar timmer på "marknaden" (vi har en kompis som ev kan ge ett pris från egen skog).

Mellan tummen och pekfingret naturligtvis. Ligger i Norduppland om det spelar någon roll.
 
Fyra varv? Svårt att bedöma, bara under fönstret eller runt hela huset och isåfall hur stort är huset? Man kan göra väldigt mycket själv... Vet inte om jag kan ge dig något vettigt svar men jag vet att det finns någon tråd i ämnet sen tidigare om du söker. Ang timmer, ett alternativ är att ta timmer från befintlig byggnad som ska rivas, brukar inte bli särskilt dyrt.
 
Gudskelov inte runt hela huset, utan en bit på c 2m under fönster på undervåningen. (Det är inte ens hela väggsektionen). Det är bara smul kvar av timret.Resten är helt OK verkar det som.
Ska se om jag hittar tråden på den tid mitt modem håller sig uppe =)
 
Bara en tanke, som du säkert redan övervägt... Går det inte bara att ta ur och laxa i en bit i varje varv som behöver åtgärdas?
 
Det känns dessvärre som att det är för långt gånget just på det stället =(
 
VI har gjort så att vi rivit bort det dåliga timret och satt tillbaka rejäla reglar och fyllt hålrummet med isolering. Nu hade vi ju väggskivor som fasad så det gjorde inget för utseendet.

Pris på timmer beror naturligtvis på dimension men det blir troligen under tusenlappen. en bit på 3x6"x3m gav vi väl en 150 kronor för.

Är du relativt händig så fixar du det själv
 
rcloket skrev:
VI har gjort så att vi rivit bort det dåliga timret och satt tillbaka rejäla reglar och fyllt hålrummet med isolering. Nu hade vi ju väggskivor som fasad så det gjorde inget för utseendet.

Pris på timmer beror naturligtvis på dimension men det blir troligen under tusenlappen. en bit på 3x6"x3m gav vi väl en 150 kronor för.

Är du relativt händig så fixar du det själv
Se till att reglarna utformas som en gåt och ta ur ett gåtspår i det timmer som är kvar för att ta upp krafter i sidled.
 
strumpa skrev:
Se till att reglarna utformas som en gåt och ta ur ett gåtspår i det timmer som är kvar för att ta upp krafter i sidled.
Vad är en gåt respektive gåtspår?
 
Ett timmerhus är ju ett "plockepinn" där alla delar har sina funktion. Jag stod i samma sits för 2 år sen och skaffade mig timmer och lagade det. En del själv, en del med hjälp av en duktig timmerman. Våra snickare som hjälpte oss med takomläggningen skakade på huvudet och tyckte vi skulle ta reglar och knö i isolering. "Det var enklast". Jo, möjligen men huset har stått i över 200 år så nått rätt måste det ju vara i den stommen.

Jag utforskade mina möjligheter till lösningar när jag lagade stommen i vårt hus och det GÅR med färskt timmer men önskvärt är ju material som är torrt och inte rör sig i onödan. Jag köpte gammalt nedplockat timmer från en lada och använde. Det var inte speciellt dyrt och inte direkt svårt att komma över. Man måste förstås planera mer än om man köper material på en bygghandel men skadan kom ju inte över en natt så lagningen kan ju få ta lite tid den med :D

Sök på blocket, där köpte jag mina första 50 löpmeter, sen när jag behövde mer, annonserade jag i lokaltidningen och fick napp dag två! En kille hade MASSOR gammalt timmer som jag fick, bara jag hämtade det. Det som fanns där räckte återstoden av mina lagningar i mitt hus, samt alledes nyligen skänkte jag resten, kanske 20meter, till en olycksbroder som upptäckt samma sak som dig, fukt under ett fönster...
Verkar det svårt, ta lite hjälp. Jag har fått massor med input och bra tips samt hantverkshjälp via BVN.SE men Google är din vän, du lär nog hitta en bra timmerman eller byggnadsvårdsorganisation nära dig, de börjar finnas lite varstans nu. Det viktigaste, normalt sett försvagas inte en timmerkonstruktion speciellt mycket av en begränsad skada som du har så du sitter inte konstruktionsmässigt i nån större läckande båt om uttrycket tillåts :)

Lycka till, det löser sig, nysta rätt på rätt folk och material så blir det bra.
 
Tack för svaren, känns betryggande att det inte kostar större summor - utan mest egen arbetsinsats. Det får nog bli i och med att vi ska måla om hela fasaden nästa år då (i är det taket som läggs om). Vi fick faktiskt en lapp i brevlådan från en byggnadsvårdsperson i höstas ... Kan kontakta denne också, hon borde ju veta närmare var man hittar timmermän som kan bistå vid renoveringar av gamla hus som vårt (c 230 år).
 
Om skadan är begränsad till att bara vara under ett fönster så är det såvitt jag förstått ingen större fara och det är inte så noga hur man lagar det. Dock måste syllen vara frisk. Den del av stockarna som befinner sig under fönster lär nämligen inte ha så stor betydelse för hållfastheten. Det är ju stockarna mellan fönstren som bär upp huset. Står lite om detta i klassikern "Så renoveras torp & gårdar".

Det som kan vara knixigt är om du behöver lyfta huset för att passa in de nya stockarna. Att lyfta i sig behöver inte vara så svårt men jag antar att du har en murstock och den kan lätt skadas då (den hänger ju inte med resten av huset). I såna fall kan det nog vara läge att ta hjälp.
 
Det är i princip under fönstret. Däremot är det hela vägen ner =( (Vete f*n vad förra ägaren har gjort senaste åren) - dvs jag har för mig att även syllenstocken är smul. (<lathet>Orkar inte gå ut o tampas med brännässlorna för att kolla</lathet>).

Vi lägger om taket i år och väljer mellan att renovera köket och byta timmer för resterande buffert. Har vi tur kan vi ta båda =) Därav frågan om kostanden mellan tumme o pekfinger. Om man måste ta till hjälp med lyft av hus osv kostar det kanske en hel del?
 
norrbottenstorpet skrev:
Vad är en gåt respektive gåtspår?
strumpa skrev:
[länk]
Men om jag förstår den där beskrivningen rätt är en gåt inte något som kan/ska användas vid timmervarven under ett fönster. Om man behöver fästa varv med varv sätter man väl dymlingar istället och låter timmervarven gå omlott så att det skapar stabilitet. Gåten används väl när man har en 'avslutande' fristående väggände som inte stadgas via knutning.

shieldfire, är det under ett fönster det rör sig om eller flertal fönster runt hela kåken?
 
Det är ett fönster bara, c 2m (dvs kanske 2-3 dm var sida fönstret). Jag kollade syllen iochmed att vi var o handlade. Verkar som om (gissningsvis) 1/3 djup är rötskadad - så har man tur behöver man inte byta hela syllen utan kan skarva på bara.

Det här är på "baksidan" (mot grannens ladugård) och den är panelad, så en tanke är att riva ner panelen (som är risig i alla fall) och måla timret direkt. "Framsidan" saknar panel från det hållet ser man att huset är i ligggande timmer. Det lär nog bli en intressant sommar 2011 =/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.