Hej,

Ska byta från den högra brytaren till den vänstra enligt bild nedan. Antar att blå och gröngul är fas till var sin lampa och brun är nolla. Det ska vara en vanlig kronkoppling

Hur ska dessa kopplas i den vänstra brytaren och behöver jag bygla med den blåa kabeln?

Förlåt för min nybörjarfråga...

Två ljusbrytare med öppna lock och synliga kablar, en ny och en gammal, med trådar kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den grön-gula ska ju inte användas alls, så det blir svårt att få till kronkoppling.

Vore rätt att byta ut grön-gul till annan färg. Som det nu är kopplat är det svårt att se vilka som är tändtrådar och vilken som är fas. Gissar OBS gissar att fas är brun och att den är byglad med en stump blå. En bygel ska finnas kvar ( fas till pil in + pil in). Varsin tändtråd till "pil ut" respektive "pil ut".
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Den grön-gula ska ju inte användas alls, så det blir svårt att få till kronkoppling.
Hur menar du? Det är en kronkoppling som det är nu. Det är alltså två lampor inkopplade i den högra bilden med var sin strömbrytarknapp.
 
sidd : Jag menar att grön-gul ENDAST ska användas som skyddsjord och får inte användas som fas eller tändtråd, vilket den tydligt gör i din koppling.
Kan möjligen vara lagligt om installationen är extremt gammal, men klart olämpligt att ha kvar och idag helt förbjudet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Görgen Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Ok, förstår nu.
Huset är från 69 och elen har inte dragits om sen det byggdes vad jag vet.

Givet att grön-gul är fas, hur bör det se ut i den vänstra brytaren? Är det grön-gul till nr1 och blå till nr3? Brun till 4 och 6?
 
Vad får dig att tro att Grön-gul är fas? se min gissning i inlägg nr 2.

En öppnad eluttag med anmärkningar som indikerar ledningar och bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det var en riktig amatörgissning och du har nog rätt i din expertgissning. Får dubbelkolla med en testmejsel.

En bygel ska finnas kvar ( fas till pil in + pil in). Varsin tändtråd till "pil ut" respektive "pil ut".
Skulle du kunna översätta detta till färgerna på kablarna och siffrorna på vänstra bilden?
Tackar för din hjälp.

Såg din bild nu. Tackar!
 
Redigerat:
se uppdaterat inlägg 6. Enligt min GISSNING, så är fas brun och de andra tändtrådar.

Du bör absolut överväga att byta den gröngula kabeln till annan färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
tommib
Jag skulle vilja skärpa det till att gröngul SKA bytas. Dessutom BÖR blå bytas också, den ska inte användas som tändtråd i slang. Finns det ett sånt fel i anläggningen är det sannolikt att det finns fler. Jag skulle starkt rekommendera en elektriker som får gå igenom anläggningen. Det är osannolikt men inte omöjligt att det man ser är orginal.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P
Då det är en brun fas så är det väl en nyare installation.
Är det inte så att det kablar från en ekk, eklk eller liknande.. Dvs man använder en tredelade och använder gulgrön och blå som tändtråd.
 
Redigerat:
tommib
Ser ut som en dosa. Dessutom spelar det ingen roll med avseende på den gulgröna, den FÅR INTE användas som något annat än skyddsjord.
 
  • Gilla
Blommas
  • Laddar…
P
Färdigdraget rör kanske.. Men det blir igen att någon har gjort det efter 67
 
Glöm att det är så från originalinstallationen och gör vid det som tommib skriver. Synd att Hasse började lösa upp detta, det är ett typfall där man inte här ska ge andra råd än att göra rätt särskilt med tanke på TS grundkunskap.
 
P
vem har givit något råd.. Inte jag..
Jag skulle nog kunnat säga hur man skulle kunnat gjort för att få det att funka... men jag bara konstaterar att det där är gjort efter 67 av någon som inte bör röra det hela...
 
Om TS inte vid det här laget inte förstår att den grön-gula kabeln ska bytas, så är det inget vi kan påverka. Anledningen till att jag visade "kronkoppling" var att få TS att se sin egen begränsning. TS talade också om "nolla" och det fick mig att undra hur installationen var gjord. Har en gång i tiden bott i ett gammalt hus, där det (felaktigt ) gick samma fasta fas till lamputtagen och tändtrådarna via brytaren till nollan! Jag ifrågasatte då hur TS kunde veta vad som var fas . Alternativet till att visa bilden hade ju varit för TS att googla och hamnat på Kjell&co, där jag antar att i princip samma figur finns. Felet att använda grön-gul som aktiv ledare, har jag protesterat mot i inlägg 2 ,4, 6 och 8 och om det inte hjälper, så har jag åtminstone gjort vad som går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.