Hej, börjar kolla på att byta mitt gamla rexovent RDAA mot ett roterande.
I dagsläget går imkanalen från spisen i frånluften. Så vid byte till roterande bör den dras om. Är det ok att skarva på den på avluften sen bara eller måste jag ut med en pip till ur taket?
 
köksfläkten skall ha ett eget rör direkt ut på taket ,för att minska risken för spridning av brand i köksfläkten
 
T tergo skrev:
köksfläkten skall ha ett eget rör direkt ut på taket ,för att minska risken för spridning av brand i köksfläkten
Om vi bortser från den aspekten och tänker att det blir 100 gånger bättre att dem delar en halvmeter istället för idag 10 meter och ett aggregat. Funkar det?
 
Tror det blir svårt att ställa in luftflöden när du blandar 2 olika fläktar i samma kanal ut. De kommer motverka varandra.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Men köksfläkten ingår väl inte i flödesmätningarna?

Kontentan blir ju bara att undertrycker ökar tillfälligt. Men det hade ju skett ändå? Om det inte är så att moderna ftx känner av och kompenserar?

Sen om det är tillåtet eller ej låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Tror det blir svårt att ställa in luftflöden när du blandar 2 olika fläktar i samma kanal ut. De kommer motverka varandra.
Hej. Kan du förklara så jag förstår. Om aggregatet har låt oss säga 100l/S tilluft och 120fl. Det är allt som går igenom aggregatet. i avluften 50cm från det kommet ut i det fri sitter en Y-skarv och kastar ut luften från spiskåpan. Vad blir skillnad med luften i aggregatet? (Om nu inte röret hade varit för litet och ej klarat luftmängd från aggregat+fläkt, men så är inte fallet. Jag kan se att ftxens luft hade kunnat gå ner i spiskåpa om den ej är på om det hade varit lättaste vägen. Det får lösas med ett kallrasskydd. Förklara aå jag förstår hur flödet i aggregatet kan bli fel
 
B bjornligan skrev:
Hej. Kan du förklara så jag förstår. Om aggregatet har låt oss säga 100l/S tilluft och 120fl. Det är allt som går igenom aggregatet. i avluften 50cm från det kommet ut i det fri sitter en Y-skarv och kastar ut luften från spiskåpan. Vad blir skillnad med luften i aggregatet? (Om nu inte röret hade varit för litet och ej klarat luftmängd från aggregat+fläkt, men så är inte fallet. Jag kan se att ftxens luft hade kunnat gå ner i spiskåpa om den ej är på om det hade varit lättaste vägen. Det får lösas med ett kallrasskydd. Förklara aå jag förstår hur flödet i aggregatet kan bli fel
Du kommer från imkanalen ha trycket X och i avluften trycket Y. Dessa tryck kommer vara olika beroende på tryckförhållandet i respektive kanalsystem. Vid icke aktiv spisfläkt är trycket 0 i imkanalen vilket kan resultera i arr du trycker ned luft i kanalen.
När fläkten är igång så har du förmodligen högre tryck i imkanalen än i avlyftakanalen från aggregatet. Då blir det obra. Du vill definitivt inte trycka luft mot aggregatet då ökar motståndet i frånluftsfläkten.
Imkanal separat rakt ut. Punkt.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Förutom alla andra problem som redan lyfts så har jag stött på det här en gång ute i verkligheten.
Var helt perplex över varför en avstängd köksfläkt lät som ett mindre flygplan i en relativt nybyggd lägenhet, hittade sedan på vinden att dom byggt ihop ftx aggregatets avluft med köksfläktens avluft, en y koppling. Då var den kopplingen betydligt längre bort än 50cm, det kommer att dåna i köksfläkten.

Ytterligare iaktagelser var att luftflödena i ftx aggregatet blev skeva när spisfläkten gick på fullt pga övertryck och turbulens som uppstår när två fläktar skickar på in i en gemensam 125 kanal, det skulle säkert gå att kompensera för med en betydligt större avluftskanal men ljudproblemet kommer kvarstå.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Förutom alla andra problem som redan lyfts så har jag stött på det här en gång ute i verkligheten.
Var helt perplex över varför en avstängd köksfläkt lät som ett mindre flygplan i en relativt nybyggd lägenhet, hittade sedan på vinden att dom byggt ihop ftx aggregatets avluft med köksfläktens avluft, en y koppling. Då var den kopplingen betydligt längre bort än 50cm, det kommer att dåna i köksfläkten.

Ytterligare iaktagelser var att luftflödena i ftx aggregatet blev skeva när spisfläkten gick på fullt pga övertryck och turbulens som uppstår när två fläktar skickar på in i en gemensam 125 kanal, det skulle säkert gå att kompensera för med en betydligt större avluftskanal men ljudproblemet kommer kvarstå.
Av precis den anledningen skall en inkanal anslutas på sugsidan om den skall tillhöra aggregatsystemet. Det kräver dock passiva spiskåpor. Alternativet med aktiva spiskåpor är egen imkanal.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Tack för alla svar. Inser att ett till hål i taket är det enda rätta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.