Hej!

Bor i en sutterrängvilla a la 70-tal med en FTX från tidigt 80-tal. Den behöver uppdateras. Vad är en rimlig kostnad för ett byte inkl montering? Huset är på ca 200 m² och kapaciteten bör vara på ca 150 l/s pga radon. Jag har fått en offert på ca 65000 kr före ROT. Aggregatet och material kostar ca 45000 kr. Resten är arbete. Ska det verkligen behövas så många timmar motsvarande 20000 kr? Känns högt eller underskattar jag bara mängden arbete som behövs? Aggregatet ska stå på samma plats på en lättåtkomlig, rymlig vind. Tacksam för input!
 
Till äldre fläktsystem kan det finnas ersättningsprodukter som rakt av kan ersätta det gamla systemet, då med anpassade rörutlopp mm. Då är det "bara" att baxa in det nya systemet och ansluta bef. rör. Har du kollat om det är ett sådant system du valt eller fått offererat?

Sedan är min personliga åsikt att man har överkomplicerat och försökt framhålla att det är en komplicerad och svår injusteringsprocess av dessa system, allt för att tjäna pengar. Mätinstrument kan hyras så att man själv kan man mäta exakt luftflöde i ventiler mm om så önskas.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Nej, jag vet inte om det är ett sådant utbytessystem. Men oavsett kan jag spontant tycka att det nuvarande systemet är liggande, högervänt med 160 mm röranslutningar. Givetvis kanske inte röranslutningarna sitter exakt på samma plats men det bör väl inte vara alltför komplicerat. Offerterat Flexit UNI 4 R EC alternativt Nordic S4.
 
Det finns fina installationsanvisningar för produkterna, och det är då enkelt att se om det behövs någon anpassning av rör mm.
Annars, tycker jag att det är en grej som man själv, med kanske hjälp av bekant eller någon snickare borde kunna baxa in och koppla ihop med bef. rör. En stickkontakt driver systemet, samt någon svagströmskabel ska dras till styrpanel.

Det ser ut som det finns mycket pengar att spara om man själv är villig att installera grejorna. Flexi Uni verkar vid en snabb sökning ligga på ca 38'.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Hej!

Vi har precis fått offert på byte av FTX aggregat också.
50000 för material och 15000 för arbete.

Har känt att de skulle vara skönt att få det gjort av någon annan och slippa dra upp 60kg aggregat på vinden.
Men räknar jag på det själv så kan jag spara 30k att göra det själv.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
V Vissii skrev:
Hej!

Vi har precis fått offert på byte av FTX aggregat också.
50000 för material och 15000 för arbete.

Har känt att de skulle vara skönt att få det gjort av någon annan och slippa dra upp 60kg aggregat på vinden.
Men räknar jag på det själv så kan jag spara 30k att göra det själv.
Tack för ditt inlägg! Jag håller med dig. Det finns pengar att spara på att göra arbetet själv. I min situation tvingas jag göra den tråkiga prioriteringen att ändå låta någon annan göra jobbet för att spara in tid och ork. Känns som om vår offert ligger i samma härad som er. Så antagligen är den hyfsat rimlig. :)
 
B Bennca skrev:
Tack för ditt inlägg! Jag håller med dig. Det finns pengar att spara på att göra arbetet själv. I min situation tvingas jag göra den tråkiga prioriteringen att ändå låta någon annan göra jobbet för att spara in tid och ork. Känns som om vår offert ligger i samma härad som er. Så antagligen är den hyfsat rimlig. :)
Gammal tråd men vad landade du i för aggregat ovh vad kör du för flöden? Vet du vad det var för aggregat du bytte från och vad det klarade av att leverera för luftflöden?
Har du mätt radon i efterhand och sett om det blev någon förbättring med nya aggregatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.