Tänker bygga ut kåken (som är på ca 120 m2) med ca 80 m2.

Kåken ligger i Gävle.

Befintliga delen har betongplatta med reglar och isolering ovanpå plattan, utom i tvättstugan där det verkar vara gjutet hela vägen upp. I större delen av huset ligger det spånskivor på reglarna och därefter olika ytmaterial som heltäckningsmattor, laminatgolv, nålfiltsmatta och plastmattor. Vardagsrummet har parkettgolv som ligger direkt på reglarna. Fasaden är tegel, förutom ovan och nedan fönster, där det är trästomme med utanpåliggande lockpanel. Typiskt 70-tal alltså.

Ursprungligen värmdes huset, som har enrörs radatorsystem upp av en oljepanna. Denna byttes 2003 ut mot en bergvärmepump, IVT Greenline 6. Systemet har kompletterats med ett centralt placerat konvektorelement som tyvärr inte är kopplat så att det går att köra kyla.

Nuvarande problem är att det blir kallras vid den stora fönsterytan i vardagsrummet längst bort från värmepumpen.

Nu när jag bygger ut så tänker jag gjuta in golvvärmeslingor i den nya plattan, men hur gör jag i den befintliga delen. I samband med tillbyggnaden tänker jag dra om all el från utanpåliggande och bygga om alla innerväggar med osb-plyfa bakom gipset för bättre fästmöjligheter och för bättre ljudisolering.

Vad är bästa lösningen för de olika golven? Tvättstugan kanske man inte ens behöver ha någon värmekälla i?

Vad är bästa golvvärmelösningen när jag kommer att ha dessa olika golvlösningar?
1: Reglat golv med spånskiva där det efter ombyggnad ska ligga tunn klickparkett
2: Tvättstuga med uppgjutet golv, där det ska ligga klinkers eller plastmatta
3: Hall och toalett där det ska ligga klinkers
4: Nya delen, gjuten betongplatta isolerad under plattan, med tunn klickparkett
5: Nya delen, gjuten betongplatta isolerad under plattan, med klinkers

Hur ska jag göra med rumstermostat, är det overkill för vissa eller alla rum?

Var bör fördelarna sitta, i "skrubben"?

Hur ska jag lägga upp arbetet. Tanken är att börja med badrummet i befintliga delen. Hur ska jag logistiskt gå tillväga?

Den tillbyggda delen (som inte finns ännu) är den södra delen av huset på bilden.

Värmepumpen står i tvättstugan i det nordvästra hörnet.
 
  • 070730 för golvvärme5.jpg
Ingen som har några svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.