Vi bor i Göteborgstrakten, villa 210kvm, betongplatta på mark. Ca 17000 kWh årsförbrukning.
Idag pratade jag med ett bolag om att byta vår (Nibe 360p, fullt fungerande) FLVP till en modernare variant. Den vi har är ca 20 år gammal.
Jag var bekymrad över att buller riskerar att öka.
Säljaren rekommenderade oss att installera luft vatten värmepump och påstod att det är fördelaktigt både ekonomiskt och för boendemiljön. Större energibesparing jämfört med byte till modern flvp.
ventilationssystemet skulle köras med en fläkt som tidigare fast nu utan återvinning av värmen.
Är det någon som har erfarenhet av liknande byte?
Hur mycket effektivare är lvvp jmf med flvp?
Några andra saker att fundera över?
 
A
A apcinso skrev:
Vi bor i Göteborgstrakten, villa 210kvm, betongplatta på mark. Ca 17000 kWh årsförbrukning.
Idag pratade jag med ett bolag om att byta vår (Nibe 360p, fullt fungerande) FLVP till en modernare variant. Den vi har är ca 20 år gammal.
Jag var bekymrad över att buller riskerar att öka.
Säljaren rekommenderade oss att installera luft vatten värmepump och påstod att det är fördelaktigt både ekonomiskt och för boendemiljön. Större energibesparing jämfört med byte till modern flvp.
ventilationssystemet skulle köras med en fläkt som tidigare fast nu utan återvinning av värmen.
Är det någon som har erfarenhet av liknande byte?
Hur mycket effektivare är lvvp jmf med flvp?
Några andra saker att fundera över?
klart att en LVVP är effektivare men om du kopplar bort återvinningen så tappar du ju där
 
En ny kraftigare FLVP ger ungefär samma energibesparing som en rejäl LVVP i Göteborg enligt NIBE VPDIM. Beror på vad man tycker om utedelen och om man vill ha kompressorn ute eller inne. De nya kraftigare FLVP kostar nästan lika mycket som LVVP nu med prishöjningarna som varit.
 
A
J Josth skrev:
En ny kraftigare FLVP ger ungefär samma energibesparing som en rejäl LVVP i Göteborg enligt NIBE VPDIM. Beror på vad man tycker om utedelen och om man vill ha kompressorn ute eller inne. De nya kraftigare FLVP kostar nästan lika mycket som LVVP nu med prishöjningarna som varit.
Problemet är att flvp bara har rummets volym att återvinna värme medans lvvp har hela världens dito. Men ett modernt välisolerat hus med golvvärme och mycket bivärme så blir det inga problem med flvp samt att man bibehåller den nödvändiga ventilationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.