Hej!
Ny på forumet så detta blir mitt första inlägg.
Vi har ett Älvsbyhus från -73, där fasadanelen på ena gaveln har gjort sitt.
Ny färdiggrundad panel inköpt, och målas röd i garaget just nu.
I min nyfikenhet bröt jag lös några brädor redan nu för att titta hur det ser ut under brädfodringen.
-Då ser jag att panelen ligger dikt an mot någon slags porös fiberskiva med endast en vindpapp mellan.
Ska man låta denna konstruktion vara som den är?
Eller ska man upp med ny spikläkt för att få luftspalt mellan hus och panel?
Tips och råd mottages gärna!

Mvh Petrus
 
Skadad yttervägg med exponerad isolering och avskalad röd färg på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitet trä och metall med skugga av en person som håller i en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad trätröskel på en dörr med flagnande röd färg och synliga skador på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet Petrus!
Jag skulle absolut sätta spikläkt så att det bildas en luftspalt bakom den nya panelen.
Den porösa träfiberskivan är säkert s.k. asfaboard, som är asfaltimpregnerad för att tåla fukt utan att ruttna.

Inga tankar på att tilläggsisolera när du ändå river i den gamla väggen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Petrus!
Jag skulle absolut sätta spikläkt så att det bildas en luftspalt bakom den nya panelen.
Den porösa träfiberskivan är säkert s.k. asfaboard, som är asfaltimpregnerad för att tåla fukt utan att ruttna.

Inga tankar på att tilläggsisolera när du ändå river i den gamla väggen?
Jag har kollat lite på asfaboard men den verkar ju vara svart/gråaktig? Denna är typ "ofärgad", ser ut som papper nästan.
Tankarna kring tilläggsisolering finns absolut, frågan är om det är värt det extra arbetet/kostnaden det innebär att regla ut och isolera tex 50 mm?
Bör jag byta ut den befintliga fiberskivan?
Jag har som sagt bara brutit lös några enstaka brädor så jag ser inte helheten ännu, men det syns spår av fukt i nederkant på skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.