Jag och sambon har precis köpt en lägenhet som vi får tillträde till snart.
Allt är frid och fröjd och vi är jättenöjda, förutom en sak:
Det är takduschen i badrummet, tydligen så vill sambon kunna tvätta håret utan att duscha hela kroppen och det blir ju svårt med en takdusch.

Det vi behöver göra är alltså att byta blandaren till en variant där man även kan koppla på en vanlig duchslang med handdusch.
Är det nån som med hjälp av bilden nedan kan avgöra om det är möjligt, och i sånt fall vilken blandare som kan vara lämplig?
Har tänkt anlita en rörmokare för arbetet.

Duschblandare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som någon hemmalösning. Sitter takduschen i vägg eller tak? Har du tänkt dig att ha vanlig och takdusch?
 
Det kanske skulle gå att montera en blandare för både takdusch och vanlig och koppla på din befintliga takdusch på nya blandarens hål för takdusch som är uppåt men det blir ännu mer special och vet inte hur snyggt det går att göra, blandaren kan behöva byggas ut om du vill ha röret/kopplingar mellan blandare och vägg.
 
Takduschen sitter i väggen.
Finns det inte blandare med utlopp för både takdusch och duschslang?
Så man kan välja i vilket utlopp man vill att vattnet kommer?
 
Jo det finns men utloppet sitter vad jag vet alltid uppe (din är kopplad nere) för takduschen och slangen kopplas nertill. Nog skulle det väll går att koppla dom tvärt om men blir lite konstig böj på slangen dock. Allt går det är bara vilken speciallösning du accepterar.
 
Jag hade nog kollat om det går att byta plattan och tätat hålet, även för takdushen och satt en med utanpåliggande rör till takdushen, man brukar ju ha en stång för det löstagbara duschhuvudet ändå. Den där lösningen känns inte som någon som är godkänt av säker vatten.
 
Korvgubbe
Segge skrev:
Jo det finns men utloppet sitter vad jag vet alltid uppe (din är kopplad nere) för takduschen och slangen kopplas nertill. Nog skulle det väll går att koppla dom tvärt om men blir lite konstig böj på slangen dock. Allt går det är bara vilken speciallösning du accepterar.
Annars så brukar ju badkarsblandare vara byggda just så.
 
largab - njae, det blir nog lite svårt eftersom röret till takblandaren går underifrån blandaren och direkt in i väggen.
Men tack för tipset i alla fall!

Det kommer nog sluta med att jag tar med mig en bild på installationen och går till en fackbutik som får hjälpa mig.
Men vi har några veckor kvar till inflytt så hojta gärna till om ni kommer på nåt! :)
 
👍 Largabs förslag. Tror faktiskt den kan gå att få dit, inte rakt på men med några kopplingar/bussningar/nipplar. Notera att det är inte trycksatta rör så kraven på att hålla för vattentrycket är betydligt lägre.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Nu börjar det ju likna nånting!
Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.