Ska byta dimmer från äldre Busch-dimmer 2210-500 till en ny led-kompatibel. I befintlig dimmer finns 3 kablar; 1 röd och 2 svarta. De svarta är sammantvinnade och fästa i en plint. Min fråga är om röd är tändtråd (till reglerad fas) och de svarta till plint L? Vad skulle hända om jag kopplar fel?
 
Buschdimmer av äldre tid, behöver ingen nolla, så dom svarta är fas L och röda tändtråd
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
En bild säger mer än ord. Man kan göra vissa hypoteser, exempelvis att röd är tändtråd, men det är ju bra att verifiera. Vad har du in taket till exempel?
 
J jonaserik skrev:
Buschdimmer av äldre tid, behöver ingen nolla, så dom svarta är fas L och röda tändtråd
Tack! Följdfrågan blir om jag i den nya dimmern gör samma sak, dvs röd tändtråd till reglerad fas och de sammantvinnade svarta till L1. Eller kan jag sätta en svart i L1 och andra svarta i L2?
 
Fairlane
F Fred73 skrev:
Tack! Följdfrågan blir om jag i den nya dimmern gör samma sak, dvs röd tändtråd till reglerad fas och de sammantvinnade svarta till L1. Eller kan jag sätta en svart i L1 och andra svarta i L2?
Vad är det för dimmer du skaffat?
 
Produktinformation och illustrationer för elektrisk artikel, varningsikoner, företagslogotyp, flerspråkig, artikelnummer och streckkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska inte ha noll, 2 svarta på L och den röda på krumeluren
 
Tack för svar och snabba sådana.
 
Förresten, fick inte klart för mig vad som händer om jag sätter en svart i L1 och andra svarta i L2
 
Skit i det , blir kanske svårt att få 2 st i det lilla hålet koppla ihop med något ( inte tvinna eller tape ) så det blir en ut och in på dimmer. Det med 2 L kan vara för trappkoppling och det ska du inte ha.
 
  • Gilla
Fred73
  • Laddar…
Fairlane
Beskrivningen var ju inte direkt tydlig, men den dimmern ska tydligen kunna användas för trappkoppling så jag antar att du inte ska ha en kabel i L1 och en i L2. Om det finns plats så skulle jag nog anslutit de två svarta i en Wago, tillsammans med ytterligare en svart som går till dimmern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är väl det klassiska, den svarta L går vidare till ett vägguttag, därför är det två svarta trådar..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hittade installationsmanualen på Star tradings hemsida. Den var en av de sämsta jag sett. Den beskriver att fas skall kopplas till L1 ELLER L2. Men inget om trappkoppling, där man alltså normalt använder både L1 och L2.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hittade installationsmanualen på Star tradings hemsida. Den var en av de sämsta jag sett. Den beskriver att fas skall kopplas till L1 ELLER L2. Men inget om trappkoppling, där man alltså normalt använder både L1 och L2.
VI som har erfarenhet om dimmers, behöver inte mer info än den som TS visade, för att koppla in en dimmer. Har man inte erfarenhet så skummar man nätet efter info och det kan gå fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.