Jag har ett hus på 90 kvm byggt 1965. Nu undrar jag om jag ska in med nytt kök samt wc renovering bör avloppsstammen samt vatten rören bytas då? Huset är byggd på fast platta. Hur tjock är plattan och hur långt under brukar avloppet ligga? .Är det tillåtet att dra vatten rör via vinden? Kan man dra avlopp direkt på plattan utan att bila upp det gamla? Sedan vill jag flytta avluftningsröret hur långt bort kan man flytta det i huset ? Är det tillåtet att bygga in avluftningsröret i en vägg? 75 rör eller räcker det t o m med ett 50 rör? Hur tjocka vatten rör är praxis att man drar idag? Mvh//Michael Petersson
 
Passa på att byta så mycket som möjligt. Jag skulle göra badrummen i mitt hus från -61 och det visade sig att de ingjutna avloppsrören knappt fanns kvar, stora hål i dem och på vissa ställen bara betongen. Det var bara att få allt utbytt ända ut till gatan. Surt att göra iordning och sen få "börja om".

Bonusen är ju att man kan flytta runt lite på wc mm. Dina andra frågor har jag inte koll på.
 
RoTe
Allt som du måste bryta tätskiktet för att byta ska naturligtvis bytas i ett hus från 65.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.