Hej! Jag bytte ytterdörr precis och den är inte brandklassad. Försökt läsa på lite och det känns som den egentligen skulle behöva vara det. Jag bifogar en bild, det är alltså likadana villor på raken med mitt förråd/carport som sitter ihop med grannens hus.

Krävs brandklassning på dörren? Behövs bygglov? Vad riskerar jag i och med att jag inte valde brandklassad? Förstår att huset brinner ner snabbare, men kopplat till kommunen/bygglov etc.
 
  • Schematisk översiktsplan som visar placeringen av en ny ytterdörr i förhållande till intilliggande carport och grannens hus.
Kan tyvärr inte regelverket men logiskt sett borde det isåfall vara förrådsdörren som ska ha brandklassning.
 
Om du gör en ändring som kräver bygglov så kan kommunen ställa krav på skydd mot brandspridning. Har du bytt till en snarlik dörr i liknande kulör så borde det inte spela någon roll. Sen kan det ju, beroende på hur byggnaderna är konstruerade, vara mer eller mindre meningsfullt att bara brandklassa dörren, men inte resten av byggnaden.
 
useless useless skrev:
Om du gör en ändring som kräver bygglov så kan kommunen ställa krav på skydd mot brandspridning. Har du bytt till en snarlik dörr i liknande kulör så borde det inte spela någon roll. Sen kan det ju, beroende på hur byggnaderna är konstruerade, vara mer eller mindre meningsfullt att bara brandklassa dörren, men inte resten av byggnaden.
Färgen är samma men fönstret i dörren har gått från runt till fyrkantigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.