Hej. Ska byta panel på ena kortsidan av garaget. Det är stående panel med vindskiva (horisontellt) och ett vindskivebeslag högst upp. Befintliga vindskivan består av tre brädor i höjd likt bilden som hakar i varandra i de där spåren. De är ca 8 cm breda så totalt 24 cm. De sitter även fastspikade direkt på fasaden (som är panel med lockläkt). För att få bort fasaden behöver jag därmed även ta bort vindskivan/skivorna och byta dessa.

Jag kommer få en del spill från panelen så tänkte att det kanske går att använda spillet till att göra en ny vindskiva (22x120 mm). Sätter man två sådana ovanpå varandra blir det ju 24 cm, däremot får man ju också en horisontell skarv vilket inte känns önskvärt. Sätter man isåfall brädorna omlott så att den övre är ytterst och den undre innerst?

Eller ska man bara inse faktum och köpa likadana brädor som har dessa spår?

Eller kan man rentav sätta dem dikt an men att själva mötesytan sker i vinkel (och att man därmed tillåter vatten rinna ut)?
 
  • En lång trälist med profilerad kant på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Man sätter den översta vindskivan utanpå den undre. Gör du tvärtom kan ju vatten ansamlas på den lilla hyllan som blir.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Köp virke avsett för ändamålet.
Blir bäst i långa loppet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ejkan Ejkan skrev:
Hej. Ska byta panel på ena kortsidan av garaget. Det är stående panel med vindskiva (horisontellt) och ett vindskivebeslag högst upp. Befintliga vindskivan består av tre brädor i höjd likt bilden som hakar i varandra i de där spåren. De är ca 8 cm breda så totalt 24 cm. De sitter även fastspikade direkt på fasaden (som är panel med lockläkt). För att få bort fasaden behöver jag därmed även ta bort vindskivan/skivorna och byta dessa.

Jag kommer få en del spill från panelen så tänkte att det kanske går att använda spillet till att göra en ny vindskiva (22x120 mm). Sätter man två sådana ovanpå varandra blir det ju 24 cm, däremot får man ju också en horisontell skarv vilket inte känns önskvärt. Sätter man isåfall brädorna omlott så att den övre är ytterst och den undre innerst?

Eller ska man bara inse faktum och köpa likadana brädor som har dessa spår?

Eller kan man rentav sätta dem dikt an men att själva mötesytan sker i vinkel (och att man därmed tillåter vatten rinna ut)?
Du skall inte använda spår och not, utan vanlig fasadbräda och sätta de nedre innanför de övre så att vatten inte kan ansamlas - se ritningen från träguiden nedan
Två tekniska ritningar som visar snitt av fönsterinstallation och väggstruktur i byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.