Ventil och mutter på vattenmätare i trångt utrymme bakom toalett, behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle vilja byta ut den här lilla icke godkända ventilen mot en ny fin. Problemet är att både den och muttern på vattenmätaren sitter som berget. Är allt högergängat ? Hur hårt vågar man slita i det ?

Vattenmätaren sitter bakom toaletten utan konsol, tydligen gällde den regeln bara nybyggen så där kommer jag undan enligt gubben på VA-bolaget.
 
H
Du ska veta att kommunen byter mätare med jämna mellanrum och då kommer dom att kräva en mätarkonsol som sitter fast i väggen, kanske kan vara ide att tänka till på ett byte av mätaren redan nu, då måste det stängas av i gatan och det är nog även en bra ide för byte av den när inte grejerna är sitter fast, allt kan hända. Även med att få några hundra kubik vatten i huset
 
Jo, jag vet om att kommunen med jämna mellanrum byter mätare. Det är därför jag frågar.
Och gubben på VA-bolaget sa att jag behöver INTE skaffa en mätarkonsoll.

Det behöver inte alls stängas ute i gatan eftersom ventilen som sitter innan mätaren är en rejäl godkänd pjäs. Alltså kommer inget vatten ut när jag byter den andra

Frågan lyder alltså, hur mycket vågar jag ta i, är allt högergängat ?
 
Tror inte det där går att lossa utan att lossa den andra sidan av mätaren först. Gärna bild på andra sidan.
 
H
M multimeter skrev:
Det behöver inte alls stängas ute i gatan
Det är normalt vid montage av ny konsoll och ventiler, det var det jag menade, sen att det inte sitter fast nu kan vara en fara att något går snett med att gå isär, Det är vanliga gängor höger och kan sitta bra, blir nog till att ha bra mothåll för att lätta på muttrarna
 
Löste sig, tog av mätaren på andra sidan och skruvade loss hela rasket.
Nån mysko gängtejp som ska ersättas med lin och pasta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.