Hej!

Jag och frun tyckte båda att vattenpumpen gick lite väl ofta och nere i källaren kunde jag konstatera att filtret läcker från backspolningsventilen ut i avloppet. Det är alltså ett konstant men litet flöde. Filtret är gammalt och jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att byta det men blir väl så illa tvungen nu lagom till semestern.

Filtret fanns här när vi flyttade in och även när de förra ägarna flyttade in och jag gissar på att det har stått där i ca 20 år. Jag vet inget om vilken filtermassa den innehåller, men jag behöver inte fylla på med salt eller sånt. Det är i huvudsak järn och eventuellt mangan som filtreras. Innan filtret har vi hydrofor med luftinjektor. Nu till min fråga, vad ska jag tänka på när jag letar nytt filter? Jag har läst tillräckligt mycket här på forumet för att veta att det finns olika filtermassor som passar olika typer av vatten. Vi gjorde ett vattenprov förra året, men det var ju vatten från kökskranen, efter filtret. Är ett vattenprov från hydroforen (efter luftinjektorn) lämplig som underlag när jag väljer nytt? Är det något annat jag behöver ta reda på? Slutligen, någon som har tips på bra eller dåliga fabrikat?
Närbild av ett gammalt vattenfilter med en läckande backspolningsventil i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt vattenfilter med backspolningsventil i en källare, föreslår byte p.g.a. läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal dryckesvattenfilteranläggning med en hydrofor och ett läckande filter i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.