Hejsan,

Jag har nyss tagit över ett gammalt hus från 1920. Alla golven ska öppnas upp och planlösningen skall ändras med flyttat badrum och kök. Huset är på totalt 100 m2 inklusive övervåningen. Denna ytan är fördelat på 3 rum uppe. kök och badrum nere samt tv-rum matsal och hall.
Jag har förstått att i så gamla fastigheter bör man byta både varmt och kallt (rör till alla radiatorer) samt ny avloppstam. Är det någon som mellan tumme och pekfinger kan säga vad det kan tänkas handla om för pengar. Värt att nämna är att den gamla oljepannan ska ersättas av en luft/vattenpump. och en sådan installation går väll på runt 100.000 kr? (inklusive pump) men sedan är det som sagt rör och avlopp med.

M.v.h/Matte
 
Hej, det som brukar behöva bytas är vatten + avlopp. Värmerör kan vara hur friska som helst, beroende på hur anläggningen är skött.
Det bästa är om du bad en vvs-firma räkna på jobbet. Det är i princip omöjligt att säga ett pris utan att ha sett huset i verkligheten
 
Tack Lordi,

Jag kommer så småningom öppna upp golven och då tar jag dit ett par firmor som får räkna på det.. Hade dock varit intressant om någon här på forumet hade gjort något liknande, och kunde dela med sig av hur mycket det hamnade på i pris mellan tumme & pekfinger.
 
150 000:- mellan tummen o pekfingret om vi plockar bort värmepumpen och du behåller ditt gamla värmesystem, inte tar hänsyn till ev asbestsanering. Kvar har vi, byta ut huset alla vatten o avloppsledningar, firman river det gamla, levererar och sätter upp det nya.
 
Hej Rogge,

Tack för svar! Vad är det som kostar ca 150.000 kr, att byta husets alla vatten o avloppsledningar? Så då tillkommer ca 100.000 kr till för en ny värmeinstallation? Totalpris, 250.000 kr mellan tumme och pekfinger då alltså?

M.v.h/Matte
 
Matte 80 skrev:
Hej Rogge,

Tack för svar! Vad är det som kostar ca 150.000 kr, att byta husets alla vatten o avloppsledningar? Så då tillkommer ca 100.000 kr till för en ny värmeinstallation? Totalpris, 250.000 kr mellan tumme och pekfinger då alltså?

M.v.h/Matte
Jepp!
 
Tack Rogge, har du gjort något liknande eller är du i branschen?
 
gjorde en liknande installation nyligen. Nya värmestammar nytt va 2nya badrum en elpanna nytt vatten "varmt&kallt" 150 000
2plansvilla 90m2 per plan. Samt rivning av det befintliga systemet är i det priset. Lägg på en värmepump till pannan 35 000:- så är totalen 185000:- minus rot.
 
Matte 80 skrev:
Tack Rogge, har du gjort något liknande eller är du i branschen?
I branchen :cool: OBS kom ihåg mellan tummen o pekfingret inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.