Det verkar som att mitt badrum måste renoveras för att undvika läckage och fuktskada. Problemet är att föreningen planerar byte av horisontella varm- och kallvattenrör till år 2020. Rören är utanpåliggande. Styrelsen hade lite dålig koll, de visste inte vilken slags åverkan bytet skulle göra på badrummet. Är det någon som vet ifall väggen behöver brytas upp för att byta varm- och kallvattenrör ifall dessa är utanpåliggande? Jag är livrädd för att behöva göra en badrumsrenovering år 2019 och att badrummet därefter behöver brytas upp år 2020. Vore jättetacksam för svar! Jag kommer naturligtvis att följa upp frågan med styrelsen ytterligare.
 
BirgitS
Har du frågat om du inte kan få byta tappvattenrören nu och slippa ett byte senare?
Eventuellt att du kan få ett bidrag nu som motsvarar den inbesparade kostnaden sen.

Det är nog normalt att man byter rören när man gör en badrumsrenovering eftersom man i alla fall måste ta bort dem för att komma åt att sätta tätskiktet och kakla.

Det är väl inte så att styrelsen menar de horisontella avloppsrören i golvet?
De åldras på ett helt annat sätt än tappvattenrören.
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Jo, jag tror att de menar de horisontella rören i golvet. Dessa kan säkert inte bytas utan att riva upp hela badrummet. Verkar inte som att styrelsen har tänkt på detta.
 
BirgitS
Gäller det avloppsrören i golvet måste man bryta upp golvet och det kan vara svårt att få till tätskiktet mot väggarna utan att göra om dem också. I vår förening fick man ett bidrag för att byta ut avloppsrören i golvet när man renoverade badrummet själv åren närmast innan den relining som föreningen gjorde av avloppsrören.
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Tack för svar Birgit! Det var till stor hjälp att höra! Kommer du ihåg hur avtalet med föreningen såg ut och hur föreningen löste det försäkringsmässigt när medlemmarna själva ansvarade för renoveringen?
 
BirgitS
Jag såg det bara nämnas i regelsamlingen för ombyggnader så jag vet inte om det skrevs något särskilt avtal med dem som verkligen utnyttjade det. Föreningen är ansvarig för det som är under tätskikt, även om det är en medlem som har bytt ut det och därför kräver de att få inspektera hur rören ser ut innan man lägger igen golvet.
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Tusen tack!!!
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Det är ovanligt att man kan avtala om att renovera i förtid själv.

Vid ett stambyte kan man göra på många olika sätt, och vilken metod som är bäst vet man först när upphandlingen är gjord.

Ibland byter man bokstavligen rören, alltså byter dem i exakt samma läge som de har tidigare. I andra fall blir det bättre att göra om helt, och lägga rören en helt ny väg. Stambyte i lite större fastigheter vill man köra med "stordrift", lite av löpande bandprincipen. Då vill man ha så få "speciallösningar" som möjligt. Även om ett badrum är nyrenoverat förra veckan, och det rent tekniskt skulle kunna gå att koppla ihop med de nya stammarna, så kan avvikelsen från planen kosta mycket mer än att bara riva det nya badrummet och göra om.

Men i princip så bör man räkna med att stambyte kommer att innebära att hela badrummet måste rivas och göras om oavsett hur nytt och fräscht det är. Och styrelsen gör fel om de i förväg avtalar att hoppa över vissa nyrenoverade badrum. Vid upphandlingen kan det visa sig att överhoppandet kanske kostar 500 000 per badrum, men att riva och göra om kostar 50 000.

Det är lite som att gå till Volvo och beställa en ny bil, men jag vill att ni återanvänder de sköna sätena från min gamla Volvo Amazon, kanske är fullt möjligt tekniskt, men ...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Krilleman
H hempularen skrev:
Då vill man ha så få "speciallösningar" som möjligt. Även om ett badrum är nyrenoverat förra veckan, och det rent tekniskt skulle kunna gå att koppla ihop med de nya stammarna, så kan avvikelsen från planen kosta mycket mer än att bara riva det nya badrummet och göra om.
Jag har faktiskt varit med om detta fenomen där en bostadsrättsinnehavare fick igenom att denne minsann hade "nytt badrum" och skulle icke deltaga i styrelsens beslut om komplett stambyte.

Alla andra fick helt nya vattenstammar och avloppsstammar. Nya brunnar + tätskikt och kakel efter eget val från dom alternativen som fanns med i föreningens åtagande.

Men i slitsen på våningen under deras "nya badrum" så gick man på befintlig kopparledning och likaså på våningen över.

Hade jag suttit i den styrelsen så hade jag vägrat detta förfarandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.