Vi håller på och byter ytterpanel på vårt hus. Den som satt där tidigare hade ruttnat nertill pga någon tidigare ägare hade målat den med plastfärg. Ursprungligen var den laserad.

Bakom vindpappen sitter det 95mm isolering (glasull). Troligtvis original från 1973. När vi tog bort vindpappen så följde det med några mm av den gamla isoleringen. Dvs att det fastnade lite tunn isolering på vindpappen (som sockervadd). Spelar det någon roll för funktionen.

Funderar på att byta isoleringen om det är så att den isolering som säljs idag är bättre än den från 1973.

Är det någon här som har koll på detta?
Kompletterar med bilder på hur det ser ut när det ljusnar 😀
 
  • Kvällsbild av modern byggnad och granträd, med byggställningar och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus under renovering med ställning, träpanel, isolering synlig, fönster, lugnt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
Att det försvann några mm isolering kommer inte märkas på energiräkningen .
Om det är 95 mm isolering i ytterväggar så är allt bättre än det .
Isover har isolering som heter ISOVER UNI-skiva 33 , 0,033 W/m.K
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi håller på och byter ytterpanel på vårt hus. Den som satt där tidigare hade ruttnat nertill pga någon tidigare ägare hade målat den med plastfärg. Ursprungligen var den laserad.

Bakom vindpappen sitter det 950mm isolering (glasull). Troligtvis original från 1973. När vi tog bort vindpappen så följde det med några mm av den gamla isoleringen. Dvs att det fastnade lite tunn isolering på vindpappen (som sockervadd). Spelar det någon roll för funktionen.

Funderar på att byta isoleringen om det är så att den isolering som säljs idag är bättre än den från 1973.

Är det någon här som har koll på detta?
Kompletterar med bilder på hur det ser ut när det ljusnar 😀
Utgår från att det är 95mm inte 950mm🤣. Det är ju väldigt tunn isolering. I samband med fasadbyte hade jag undersökt möjligheten för tilläggsisolering. Hade försökt dubbla mot idag.
 
M mojjen skrev:
Utgår från att det är 95mm inte 950mm🤣. Det är ju väldigt tunn isolering. I samband med fasadbyte hade jag undersökt möjligheten för tilläggsisolering. Hade försökt dubbla mot idag.
Sant! 🙃
 
Tomture61
Idag isolerar man med trelagers principen , allt för att undvika köldbryggor .
Att välja mellan 37 eller 33 , tja mycket liten skillnad .
Köldbryggor / tjocklek är vad du har att ta ställning till .
Vill du ej tilläggsisolera så skulle jag låta nuvarande isolering sitta kvar .
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Idag isolerar man med trelagers principen , allt för att undvika köldbryggor .
Att välja mellan 37 eller 33 , tja mycket liten skillnad .
Köldbryggor / tjocklek är
Tomture61 Tomture61 skrev:
Idag isolerar man med trelagers principen , allt för att undvika köldbryggor .
Att välja mellan 37 eller 33 , tja mycket liten skillnad .
Köldbryggor / tjocklek är vad du har att ta ställning till .
Vill du ej tilläggsisolera så skulle jag låta nuvarande isolering sitta kvar .
En annan säkert dum fråga kring vindpappen. Den kommer jag att byta ut då det är stora revor i den.
Om man lägger den omlott så att det blir dubbel papp över delar av isoleringen. Skulle det då bli för tätt så att fukt stannar kvar i väggarna. Eller är det bättre då det inte blåser in luft mot isoleringen?
 
Tomture61
En del väljer utegips mot utsidan , tjockare / tätare än vindpapp .
Själv har jag vindduk i mina byggnader . Detta för att ytterväggen får ett bättre fuktklimat .
Men vindtätt är det man strävar mot , det skall ej kunna blåsa genom isoleringen .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är helt bortkastat att byta, u-värdet blir bara marginellt bättre.

Om du vill ha bättre isolering, fundera på att lägga ett lager till. T.ex. av nån 50mm fasadskiva som man fäster med distanser. Då får du bort alla köldbryggor också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det är helt bortkastat att byta, u-värdet blir bara marginellt bättre.

Om du vill ha bättre isolering, fundera på att lägga ett lager till. T.ex. av nån 50mm fasadskiva som man fäster med distanser. Då får du bort alla köldbryggor också.
Jag ska kika lite närmre på hur det här är uppbyggt. Vad jag kan se så satt det; ytterpanel, vindpapp, isolering mellan reglarna. Bakom reglarna så sitter det en plywoodskiva som täcker hela väggen. Tror att den sitter någon cm bort från nästa lager. Dvs att den sitter med distanser. Byggde man så redan i början av 70-talet?
 
S SrednaNosslin skrev:
Jag ska kika lite närmre på hur det här är uppbyggt. Vad jag kan se så satt det; ytterpanel, vindpapp, isolering mellan reglarna. Bakom reglarna så sitter det en plywoodskiva som täcker hela väggen. Tror att den sitter någon cm bort från nästa lager. Dvs att den sitter med distanser. Byggde man så redan i början av 70-talet?
Menade denna typ av fästen för isoleringen då jag pratade om distanser.
https://www.byggfaktadocu.se/en-ny-hjalte-pa-sveriges-fasader-44381/nyhet.html

Som man trycker in i skivan och fäster med en skruv i hålet i mitten så man slipper köldbryggor. Vet inte vad dom kallas.

edit: Isopigg kallar isover dom för.
 
  • Gilla
SrednaNosslin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.