Hej alla! Började precis med att byta träpanel på en del av mitt hus. Huset består främst av tegelpanel, men finns partier med trä.
När jag tog bort den gamla träpanelen märkte jag att den sitter direkt fast på asfaboarden, och där finns alltså ingen luftspalt. Asfaboarden ser dock ut att vara i bra skick. Spontan tanke är ju att det har funkat i 50 år (huset är från 1970), så borde fungera att sätta den nya på samma sätt. Men vill gärna ha några andra åsikter.
Vad tror ni?

Problemet om ska fixa till luftspalt är att krönplåtarna inte längre kommer att passa.

Väggen består av, inifrån och ut:
Gipsskiva
Fuktspärr (plast)
Reglar/isolering
Asfaboard
Träpanel
 
  • Närbild på en husvägg där gammal träpanel är borttagen, visar asfaboard utan luftspalt och delar av byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr använde man inte luftspalt bakom fasadpanelen så det är helt normalt. Du är ju fri att göra vad du vill med ditt eget hus men tänk på att skälet till att man använder luftspalt nu för tiden är att det var ett så pass stort antal hus drabbades av fuktproblem i sina fasader som hade undvikits om det hade funnits en luftspalt.

Det är alltså en riskkonstruktion att montera fasaden direkt på asfaboarden. Sannolikt så kommer det gå bra för dig de kommande 50 åren men det säkraste och bästa är att följa dagens byggnadsregler. Går det att lösa problemet med krönplåtarna om du lägger till en luftspalt?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Förr använde man inte luftspalt bakom fasadpanelen så det är helt normalt. Du är ju fri att göra vad du vill med ditt eget hus men tänk på att skälet till att man använder luftspalt nu för tiden är att det var ett så pass stort antal hus drabbades av fuktproblem i sina fasader som hade undvikits om det hade funnits en luftspalt.

Det är alltså en riskkonstruktion att montera fasaden direkt på asfaboarden. Sannolikt så kommer det gå bra för dig de kommande 50 åren men det säkraste och bästa är att följa dagens byggnadsregler. Går det att lösa problemet med krönplåtarna om du lägger till en luftspalt?
Tack för ditt svar! Nja det blir för tjockt under då så det går inte sätta på dem på ett bra sätt. Så det hade väl varit att fixa nya. Då tillkommer problemet med väntetid för plåtsättare (flesta verkar ha överflöd av jobb) samt kostnaderna för detta. Därav jag vill överväga eventuella risker med att sätta nya panelen på samma sätt.
 
  • Gilla
Timothy Norberg
  • Laddar…
Luftspalt behövs inte om du har en färg som andas, läs slamfärg. Om du kör en modern täcklasyr behövs luftspalten
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Är en Demidekk ultimate täckfärg (alkydoljemodifierad akryl). Så gissar den inte andas.
 
M Mikael32143 skrev:
Tack för svar! Är en Demidekk ultimate täckfärg (alkydoljemodifierad akryl). Så gissar den inte andas.
Om du ska ha plastfärg måste du ha baksidan välventilerad, fundera på en linoljefärg om du inte ska ha luftspalt och inte vill ha slamfärg
 
PeterFalun
vilken kulör vill du ha?
 
Normala spikreglar är väl 34mm om jag minns rätt. Om det bygger för mycket kanske du kan göra ett mellanting och sätta remsor av 22mm-brädor? Eller kanske klyva till bitar själv på 10-15mm?

Det ger ju självklart inte lika bra ventilation som 34mm-reglar men det är ju bättre än inget. Det viktiga är ju bara att använda så pass långa spik att de fäster i stommen bakom för en remsa på 10-15mm är inte något som man kan fästa panel i.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Normala spikreglar är väl 34mm om jag minns rätt. Om det bygger för mycket kanske du kan göra ett mellanting och sätta remsor av 22mm-brädor? Eller kanske klyva till bitar själv på 10-15mm?

Det ger ju självklart inte lika bra ventilation som 34mm-reglar men det är ju bättre än inget. Det viktiga är ju bara att använda så pass långa spik att de fäster i stommen bakom för en remsa på 10-15mm är inte något som man kan fästa panel i.
Janus82 Janus82 skrev:
Normala spikreglar är väl 34mm om jag minns rätt. Om det bygger för mycket kanske du kan göra ett mellanting och sätta remsor av 22mm-brädor? Eller kanske klyva till bitar själv på 10-15mm?

Det ger ju självklart inte lika bra ventilation som 34mm-reglar men det är ju bättre än inget. Det viktiga är ju bara att använda så pass långa spik att de fäster i stommen bakom för en remsa på 10-15mm är inte något som man kan fästa panel i.
Det funkade faktiskt med 22mm! Känns mycket bättre än inget. Får se hur jag löser det med resterande panel där fönster/dörrar sitter. Blir lite konstigt ifall panelen sitter längre ut. Får ta en funderare nu när jag vet att det inte är en luftspalt, men ett steg i taget. Tack för idén och hjälpen! :)
 
Min amatörmässiga gissning är att en luftspalt på 22mm utan problem löser all ventilation. Skälet till att normala spikreglar är 34 är ju för att panelen bara fästs i regeln och då måste den ju vara grov nog för att orka med belastningen. Men om du använder spik som når in i regeln bakom 22mm brädorna så kommer panelen sitta bergfast ändå.

Det borde inte vara några större problem att lösa foder runt fönster och dörrar. Lägg gärna in en bild om du inte kommer framåt och önskar lite input.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Då det fungerat i 50 år så skulle jag satsa på att de funkar 50 år till. Finns ju massor av äldre hus som klart sig fint, är de inte mest moderna putsade hus som fått problem? Sån liggande panel som jag antar har suttit där luftar ju också naturligt i skarvarna och blir därmed inte helt ”tät”.
 
Hej.
Har också ett tegelhus med en liten del panel runt entrén som ska bytas i sommar, där panelen sitter direkt på asfaboard utan luftspalt.
Kan inte heller bygga ut fasaden pga ett trappräcke som är gjutet i trappen.

Funderar på att riva bort asfan och sätta vindduk + luftspalt lika tjock som asfaboarden, har du funderat på en liknande variant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.