Hej,

jag skulle vilja byta ut en termostat som inte verkar fungera väl. Vi har ett 60-tals hus med ett termostater i olika rum som styr elradiatorer.

Undrar om någon kan ge mig tips, dels på en lämplig termostat samt hur den kan kopplas in. Termostaten sitter ca 1,5 meter upp på väggen och nere vid golvet finns det en dosa (all el i rör i väggarna).

Kopplingen i dosan ser ut som på bifogad bild. Någon nattsänkning används inte men det sitter kontaktorer och en kopplingsur i elcentralen.

Tacksam för alla tips, (vit kabel har på ritningen ersatts av vit för att synas). Den röda pricken är en röd hatt för att koppla ihop de tre kablarna. Den gröna verkar vara inkommande el, en av de gula styrs av termostaten men vad används de andra för?
El-element-termostat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är omöjligt att svara på eftersom det inte är modern standard på färgerna.
Förr kunde vilken färg som helst vara fas och nolla osv. Röd brukade vara jord men inte alltid.
Har du möjlighet att ta en bild på den gamla termostaten när den är inkopplad? Fins det någon märkning på den gamla termostaten?
 
Ja, det finns en märkning, Den ser ut som på bifogad bild. Själva kopplingen är:

1 = Grön
2 = Gul
4 = Gul
5 = Vit
Sedan utanför bild ansluts den röda (jord). Bilden är på en annan termostat som hade mer slack på ledningarna, där var även den röda uppdragen till termostaten (därav skillnad ritning/bild)

Men funktionen av kopplingen skulle jag vara mycket tacksam att få hjälp med.

Skulle det fungera att byta med en enkel termostat från t ex Clas Ohlsson för 229 kr?

Termostat1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det går att styra elementen med nästan vilken termostat som helst tex den från Clas Ohlson. Men dom billiga saknar accelerationselement och får därmed ett lite för stort "avstånd" mellan till och från. Det ger en svajig rumstemperatur.
Mitt råd är att skippa termostaten och byta element i är termostaten är trasig, dom nya elementen har betydligt bättre termostater som ger en bra komfort.
 
  • Gilla
ZZZebran
  • Laddar…
Skulle du ändå vilja byta mot en ny enpolig termostat ska du koppla in 1 - grön och 2 - gul till kontakten på ersättaren.
4 - gul är nolla för accelerationsmotståndet, lämnas isf isolerad.
5 - vit är en centralt styrd fas för ytterligare ett motstånd som ska lura termostaten lite vid nattsänkning, lämnas också isolerad.
 
  • Gilla
ZZZebran
  • Laddar…
Tack för hjälpen,

har kopplat enligt era anvisningar med en billig termostat från Clas Ohlsson och värmen kommer ur elementet. Återstår att se hur jämn temperaturen blir men det är inte jättekinkigt.

Jättebra att jag även fick information om vad 4:an och 5:an var till för, nu börjar jag förstå hur saker är kopplade.

Tack!
 
Kopplade du in nollan till terminal 4? Beroende på var termostaten sitter i förhållande till elradiatorerna kan det vara nödvändigt att får en jämn reglering. Annars går elementen glödheta, dvs lång gångtid och lång vilotid.
 
Classes termostat har väl ingen anslutning för nollan eller? Dvs inget accelerationselement, för då borde kopplingdifferansen vara mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.